Het logo-onthulling event. Logisch of niet?

10-11-2023 (08:49) - L.O.G.I.S.C.H.

Communicatie moet in minder dan 0,7 seconden tussen de oren zitten, maar te vaak wordt ons marketingvak onnodig ingewikkeld gemaakt. Om grotere catastrofes te voorkomen, worden deze verschijnselen doorgelicht in de gerenommeerde adviesraad L.O.G.I.S.C.H. van creatief bureau Higuita. Liefhebbers van Ongecompliceerde Genialiteit In Strategie, Creativiteit en Humor.

Dit keer: de interne logo-onthulling voor medewerkers.

Of het nu gaat om het nieuwe logo van AirBNB, die van het Stedelijk Museum of de lancering van Odido. Kennelijk zijn we met z’n allen nogal begaan met het ontwerp van beeldmerken.

Iconische merken hebben iconische logo’s. Als deze dan veranderen of verdwijnen, raakt ons dat, omdat we ermee zijn opgegroeid. Om die pijn in ieder geval onder de trouwste fans wat te verzachten organiseren bedrijven het interne logo-onthulling event voor hun medewerkers. Maar dat pakt niet altijd logisch uit.

Logo veranderingen zijn vaak het gevolg van een nieuwe koers van het bedrijf. Ingegeven door een directie ligt er dan na maanden vergaderen een strategische visie met een aangescherpte missie en een passende nieuwe visuele identiteit. Laat de designers het maar oplossen, want hier is: het nieuwe logo.

Vervolgens moet het enige écht visuele resultaat van die koerswijziging ook bij de medewerkers ‘gevoeld’ worden. De feestcommissie denkt na hoe ze ‘interne trots’ kunnen creëren en zo wordt het logo onthulling evenement onvermijdelijk. Voorafgegaan door een iets te lange speech van de CEO en aangekleed met schalen bittergarnituur en nepchampagne wordt dit het meest feestelijke moment van het jaar voor het bedrijf.

Staples USA

Zo was er tot voor kort nog het iconische beeldmerk van Staples: het kromme nietje. Waarbij het gebogen pootje van het nietje prachtig de L vormde in het woord Staples. Ergens in de board werd bedacht dat Staples natuurlijk veel meer is dan een nietjesverkoper. Alles rond je bureau als werkplek is toch belangrijk? En dus werd het nietje omgebogen tot… een bureau.

De directie stond op de banken toen ze het nieuwe logo zagen. Nu moesten alleen de medewerkers net zo enthousiast worden. En zo werd het lanceringsevenement voor het nieuwe logo opgetuigd. Compleet met metershoge videowall en een larger-than-life animatie. De tranen schieten je in de ogen van het lachen.

Bekijk de lancering hier.

Logisch of niet?

Het kromme nietje van Staples was onderscheidend. Het nieuwe logo is generiek. Deze tekening van een tafel zal nooit op ons netvlies blijven staan. Iconische logo’s zijn slim én anders in hun eenvoud. De pijl in FedEx. De hap uit Apple. De lachende e’s van Heineken. We hoeven ze hier maar te beschrijven en je ziet ze al voor je. Het commissariaat L.O.G.I.S.C.H. beoordeelt deze logo-aanpassing van Staples en haar megalomane onthulling event dan ook als: onlogisch, onnodig en zelfdestructief.

Meld ook een onlogisch zaak en verdien een Higuita emmer

Het Commissariaat L.O.G.I.S.C.H. van Higuita keurt alle onzinnige zaken in de wereld van marketing & communicatie. Ben jij ook iets onzinnigs, onnodigs of overgecompliceerds tegengekomen? Meld het dan op logisch@higuita.amsterdam. Als jouw zaak ons keurmerk krijgt, krijg je een Higuita emmer om al die ongebreidelde onlogica in te storten. Case closed.


Niek Eijsbouts
creatief directeur en medeoprichter van Higuita
en lid van commissariaat L.O.G.I.S.C.H.