1 op de 3 merken voedt de mentale gezondheidscrisis

1 op de 3 merken voedt de mentale gezondheidscrisis

21-02-2024 (11:46) - Marketing

Een recent McKinsey-onderzoek onthult dat 1 op de 4 Gen Z-gebruikers meldt dat hun geestelijke gezondheid op sociale media is verslechterd. Ondanks deze zorgwekkende trend negeert 1 op de 3 bedrijven mentale gezondheid bij het plaatsen van content op sociale media, wat kan leiden tot boycots door 54% van Gen Z.

Deloitte's onderzoek bevestigt dat sociale netwerken bijna de helft van Gen Z-leden eenzaam en ontoereikend laten voelen. Sortlist benadrukt dat 46% van de jongeren stress ervaart, en bijna 2 op de 5 beoordeelt hun geestelijke gezondheid als slecht. Bedrijven negeren vaak de impact van sociale media op mentale gezondheid, terwijl Gen Z concrete actie wil zien.

Mooiste modellen

Generatie Z verwacht van merken commentaar moderatie (62%), realisme over productdoelstellingen (43%), en samenwerking met geestelijke gezondheidsexperts (36%). Ondanks deze verwachtingen kiezen 63% van de bedrijven nog steeds voor de mooiste modellen in hun reclame.

Lush Cosmetics

Bedrijven die proactief de mentale gezondheid op sociale media beschermen, onderscheiden zich. Lush Cosmetics, bijvoorbeeld, sloot in 2021 haar Instagram- en Facebookpagina's omdat het niet de beste plek was voor hun klanten. Merken die deze zorgen serieus nemen, kunnen het verschil maken in de ogen van Gen Z.

Het hele onderzoek van Sortlist is te lezen op www.sortlist.nl/datahub/reports/geestelijke-gezondheid-sociale-media

 

 


Bureaus

Media

Economisch