50 jaar NIMA, 50 jaar marketingtrends
05-07-2016 (11:18) - Marketing
Op 1 december van dit jaar bestaat het Nederlands Instituut voor Marketing, NIMA, vijftig jaar. Reden voor het instituut om aan de hand van tien metatrends toekomstscenario’s uit te werken. Deze gebundelde uitwerkingen worden dit najaar in verschillende media gepubliceerd, maar ook tezamen ter aarde besteld; via een tijdcapsule in de geboortegrond van NIMA.
Op dit moment zijn zo’n 3500 personen en bedrijven lid van NIMA, dat een achterban van zo’n 15.000 personen heeft. Het NIMA organiseert ruim zestig events en classes per jaar en er zijn ruim 60.000 mensen die ‘hun NIMA’, hun marketingdiploma, hebben gehaald.
verdieping
NIMA-voorzitter Martin Huisman: 'Het 50-jarig jubileum zal worden aangegrepen voor een inhoudelijke verdieping. Niet te zwaar op de hand, maar ‘spelend met gedachten’ rond een aantal metatrends die naar verwachting de toekomst van het vak zullen vormgeven: thema’s die stuk voor stuk van invloed zullen zijn, maar waarvan de exacte invulling en impact vaak nog ongewis is.'
Per onderdeel van het vakgebied zal de uitwerking van die metatrends verschillend uitpakken, zo is de verwachting. In de loop van 2016 gaan de 25 verschillende NIMA Communities, gegroepeerd rond specialisaties, regio’s en loopbaanprofielen, de toekomst van marketing, sales en communicatie voorspellen. Op de verjaardag van NIMA zullen de voorspellingen als tijdcapsule worden begraven op een nog nader aan te wijzen plaats in Bunnik. Huisman: ‘Een ludieke actie natuurlijk, maar ergens hoop je dat er over een paar ijstijden ooit een boer tegenaan ploegt.’
metatrends
1. Now Experience and Mood
2. Customisation & Personalisation/ Maker Movement Marketing?
3. Persuasion Design?
4. New Ethics
5. Eternal Health & Vitality
6. De Purpose Paradox
7. Temporary flocks
8. Meeting the Principals of Growthhacking?
9. New Stars on a professional journey
10. Marketing to the People