50% online shoppers verwacht snellere bezorging, maar wel gratis
23-02-2022 (11:38) - Marketing
Capterra Nederland heeft onderzocht hoe Nederlandse consumenten die regelmatig online winkelen, denken over de bezorgtijden van online aankopen, boodschappen en food. Van de 1003 Nederlanders die aan het onderzoek meededen, vindt 50% dat de bezorging in het algemeen sneller kan. Toch zouden de meeste respondenten niet bereid zijn extra te betalen voor levering op dezelfde dag. Zo geeft meer dan 60% in elke voorgestelde productsoort aan er niets extra voor over te hebben.
Een derde van de ondervraagde consumenten zegt dat de levertijd hun keuze voor een (online) winkel altijd (6%) of vaak (27%) beïnvloedt. Voor 45% van de online shoppers heeft de levertijd soms invloed op hun keuze.
Hoge verwachtingen
De helft van de respondenten geeft aan dat de bezorgtijd van online aankopen sneller zou kunnen zijn. Voor retail en non-food producten vindt een kleine meerderheid een levertijd tussen de 24 en 48 uur acceptabel, maar bijna net zoveel online shoppers vinden dat de levering tussen de 12 en 24 uur zou moeten duren. Vooral bij medicijnen, elektronica, fashion en boeken wordt snelle levering binnen een dag ideaal geacht.
Voor boodschappen zouden de meeste ondervraagde consumenten (44%) willen dat ze binnen een dag worden bezorgd. Nu is dat meestal langer, namelijk tussen de 24 en 48 uur. Maar ondervraagde consumenten zijn niet bereid om meer te betalen voor bezorging op dezelfde dag, zegt meer dan 60% van de respondenten over de voorgestelde productsoorten.
De ruime meerderheid van de ondervraagde consumenten (80%) zou niet stoppen met bestellen in een winkel die niet binnen een dag de artikelen kan bezorgen. Als grootste problemen of belemmeringen bij levering, worden de vertragingen bij leveringen (42%) en hoge verzendkosten (41%) genoemd door respondenten.
Eten & drinken
Ook is respondenten de vraag gesteld wat zij van de bezorging van eten en drinken vinden, waar q-commerce zich meestal op richt. Van alle respondenten bestelt 57% eten of drinken online. De meerderheid van deze ondervraagde consumenten (38%) zegt dat ze binnen 30 minuten eten of drinken bezorgd willen hebben. Er bestaat zelfs een redelijke groep (20%) die de bezorging binnen 20 minuten ideaal acht. Dat is een flinke uitdaging voor restaurants, supermarkten en de (flits)bezorging.
Werkomstandigheden van pakketbezorger
In de media wordt wel gesproken over de slechte werkomstandigheden van pakket- en nu ook foodbezorgers, die onder hoge druk zo veel mogelijk pakketjes of zo snel mogelijk de bestelling moeten afleveren. De meeste ondervraagde consumenten letten hier niet op (42%). Maar bijna een kwart (23%) is wel gevoelig voor deze informatie en bestelt alleen bij bezorgdiensten waar de werkomstandigheden goed zijn. 35% let er enigszins op, maar niet altijd.