Groei buitenreclame vlakt in eerste helft 2025 af

Groei buitenreclame vlakt in eerste helft 2025 af

22-07-2025 (15:58) - Media

Na een gematigd eerste kwartaal met een groei van 1% zijn de bestedingen aan OOH in het tweede kwartaal van dit jaar uitgekomen op een plus van 5% ten opzichte van Q2 vorig jaar. De totale omzet bedroeg € 80,6 miljoen, waarvan 43% naar traditioneel ging en 57% naar digitaal. Samen met Q1 is de eerste helft van 2025 goed voor een omzet van € 141 miljoen en een groei van 3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De groei in Q2 werd vooral gedreven door het traditionele segment, dat met 10% groeide tegenover 2% voor digitaal. De toename in het tweede kwartaal hangt volgens Outreach deels samen met het gemiddeld hogere vlaktarief voor traditioneel OOH. Maar ook Pasen, dat dit jaar in Q2 viel en vorig jaar eind Q1, speelt mee. Binnen digital is in Q2 het aandeel van progammatic opgelopen naar 28%. Vorig kwartaal was dat 26% en een jaar geleden 24%.

De ontwikkeling van de OOH-markt ligt in lijn met de onlangs gepresenteerde cijfers van WPP, dat de verwachtingen voor de totale markt naar beneden bijstelde, maar WPP verwacht ook dat zowel voor als na de bijstelling van die prognoses voor OOH een groei tussen de 3 en 6% voor heel 2025 haalbaar is.

Outreach directeur Sita Bakker onderstreept de verwachtingen van WPP: “De groei is in het tweede kwartaal deels seizoen gedreven, maar het laat ook zien dat OOH zich relatief sterk ontwikkelt ten opzichte van de totale mediamarkt. Dat is een positief signaal voor de rest van het jaar.”
 


Bureaus

Marketing

Economisch