FD Mediagroep deelt inzichten in audio-advertising

FD Mediagroep deelt inzichten in audio-advertising

12-02-2024 (13:40) - Marketing

FD Mediagroep heeft de afgelopen twee jaar intensief onderzoek verricht naar het effect van audio-advertising op de kanalen Livestream, Radio en Podcast.

Dit onderzoek heeft geresulteerd in vijf cruciale "key drivers" die adverteerders en merken in staat stellen om diepgaande inzichten te vergaren over contentcreatie, doelgroepsegmentatie, aandacht, mediadruk en keuze van audiokanalen. Deze publicatie markeert de tweede whitepaper van FD Mediagroep over het effect van audio-advertising.

Resultaten

Het onderzoek onthulde onder andere dat de hoogste brandlift wordt gerealiseerd door middel van korte spots van 15,5 seconden waarin de merknaam minimaal 2x wordt genoemd. Bovendien is de ideale mediadruk bij een BNR-campagne vastgesteld op 110 spots in 3 á 4 weken, resulterend in 450.000 impressies. FD Mediagroep is een speler in het financieel-economisch domein en is onder meer bekend van BNR Nieuwsradio. FD Mediagroep is de grootste commerciële aanbieder van podcasts in Nederland. Met meer dan 100 actieve podcasttitels, een gemiddeld bereik van 500.000 analoge luisteraars per week, wekelijks 300.000 streamstarts en gemiddeld 5,2 miljoen podcastdownloads per maand, heeft FD Mediagroep een sterke positie opgebouwd in het Nederlandse audiolandschap.

Ontwikkelingen

De ontwikkelingen in audiokanalen hebben de reclamewereld ingrijpend veranderd. Van radio tot livestreams en podcasts, consumenten hebben nu de luxe om te kiezen wanneer, hoe, waar en wat ze willen beluisteren. Deze diversiteit aan audiobronnen maakt het uitdagend om de effectiviteit van audiocampagnes te benchmarken met het verleden. Toch bieden goed uitgevoerde audio-advertenties een uitstekende mogelijkheid voor merken om een diepgaande emotionele verbinding met hun doelgroep te creëren, waarbij zelfs spontane naamsbekendheid tot 45% kan toenemen.

Effectiviteit

“Al meer dan 15 jaar ervaren wij dat marketeers de effectiviteit van (digitale) audio weten te versterken wanneer zij intelligent gebruikmaken van de uitgebreide crossmediale mogelijkheden die FD Mediagroep te bieden heeft.” zegt Coen Kempen, Global Head of Strategy bij MeMo² a Kantar company

MWM2: “We zien dat 60% van de FD Mediagroep podcastluisteraars actief op zoek gaat naar een dienst of product waarvan een advertentie in een podcast is beluisterd. Dit gegeven maakt podcasting tot een zeer interessante optie voor adverteerders om mee te nemen in de mediamix.”


Bureaus

Media

Economisch