HAK campagne met Elise Schaap moet de peulvrucht weer aantrekkelijk maken

29-01-2024 (13:06) - Marketing

HAK introduceert vanaf eind januari ‘HAK-in-PAK’ in de Nederlandse supermarkt: een serie peulvruchten en mais in een handzame, kleurrijke verpakking van karton.

Met een nieuwe, betaalbare verpakkingslijn moet het eten van peulvruchten toegankelijker gemaakt worden voor het brede publiek. HAK wil een boost geven aan de eiwittransitie en zet daarbij actrice Elise Schaap in.

Campagne

Met de nieuwe cross-mediale campagne, ontwikkeld door DDB Amsterdam, wil de groenten- en peulvruchtenfabrikant consumenten motiveren om vaker peulvruchten toe te voegen aan het weekmenu. Ze passen volgens HAK perfect bij gerechten uit de moderne keuken, zoals salade, curry en wraps. Daarnaast wil HAK consumenten laten zien dat peulvruchten een smakelijk en goedkoop alternatief zijn op een dagje zonder vlees.

De nieuwe campagne is te zien op televisie en YouTube. Daarnaast maakt HAK gebruik van outdoor reclame en andere mediakanalen zoals sociale media en een samenwerking met LINDA. Naast betaalbaarheid, zet HAK bij de campagne flink in op inspiratie, met veel receptideeën en de inzet van influencers.

Inspiratie uit Scandinavië

HAK-in-PAK ligt sinds november in de schappen bij het Belgische Delhaize, maar is nu ook in Nederland verkrijgbaar. Nicole Freid, CEO van HAK, vertelt: “Met de nieuwe campagne zetten we onze merkkracht in om de eiwittransitie in Nederland te versnellen, door te laten zien hoe makkelijk én lekker het is om peulvruchten toe te voegen aan je dagelijkse maaltijd. In Scandinavië zien we dat het kan: dit type handzame en kleurrijke verpakking heeft het peulvruchtenschap daar nog meer aantrekkingskracht gegeven. Dit inspireerde ons om het naar Nederland en België te brengen.”

Wouter Voges, Creative Director bij DDB Amsterdam: “Deze nieuwe stap van HAK wilden we op een pakkende manier communiceren. Uiteraard met de typische HAK tone of voice en de vaste gezichten Elise Schaap en Meneer in ’t Veld. De vele redenen om het nieuwe pakje van HAK te pakken is de rode draad door alle communicatie uitingen.”

HAK introduceert de nieuwe verpakkingsvorm naast de vertrouwde glazen pot en stazak. HAK is een samenwerking aangegaan met verpakkingsspecialist SIG Group, om een verpakking te kunnen realiseren met een hoog gehalte plantaardige materialen. Op dit moment worden de peulvruchten en mais van HAK-in-PAK nog tijdelijk buiten Nederland geteeld en verpakt. Het bedrijf laat weten deze zo snel mogelijk lokaal te willen produceren. 

Credits

HAK: Nicole Freid, Yolanda van Grootel
Reclamebureau: DDB Amsterdam
Productiemaatschappij/regie: Holy Fools - Jelle de Jonge
Edit: Martin Heijgelaar
Online/Grade: Crabsalad
Sound: Earforce
Fotografie: Marc van Oene 


Bureaus

Media

Economisch