Onderzoek: 'Standpunt innemen loont voor bedrijven'

02-04-2019 (09:26) - Marketing

Een grote meerderheid van de Nederlanders verwacht dat bedrijven zich laten horen over maatschappelijke discussies die in het nieuws zijn. Zelfs als een standpunt van een bedrijf niet strookt met de eigen overtuiging, blijven veel Nederlanders toch positief over het bedrijf denken.  Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Omnicom PR Group onder ruim 1.000 Nederlanders. 


Ongeveer de helft van de Nederlanders maakt zich op dit moment zorgen over ouderenzorg of armoede. Daarna volgen milieu en klimaatverandering, allebei door ruim een derde genoemd. 89 procent van de ondervraagden wil graag dat bedrijven hierover een standpunt innemen, ook als dat niet overeenkomt met eigen meningen. Slechts 11 procent zal dan stoppen met het afnemen van producten of diensten. 


Wel is het van belang dat bedrijven geloofwaardig zijn in het innemen van een standpunt. Nederlanders geven aan het niet te accepteren als de acties van een bedrijf hier niet mee stroken. Het is daarom volgens de onderzoekers van groot belang dat standpunten ook worden waargemaakt met concrete daden.


'het loont' 

Marjolein Rigter, verantwoordelijk voor Reputatiemanagement & Purpose bij Omnicom PR Group: 'We zien dat bedrijven soms terughoudend zijn om zich uit te spreken over kwesties die spelen in de samenleving. Maar het loont echt. Zolang je maar goed uitlegt waarom je een bepaalde positie inneemt. Kijk naar Nike. Niet iedereen kon zich vinden in hun standpunt maar als je naar de aandelenkoers kijkt, dan zie je dat ze er niet slechter van zijn geworden.' 

 


Bureaus

Media

Economisch