Tony's Chocolonely moet verpakking in Duitsland aanpassen na juridische stappen Milka

Tony's Chocolonely moet verpakking in Duitsland aanpassen na juridische stappen Milka

22-02-2024 (12:56) - Marketing

Begin februari lanceerde Tony's Chocolonely in Duitsland de campagne "Tony's Fair Alternative (vervolg op Tony's Sweet Solution)" met een gelimiteerde speciale range van 4 chocoladerepen. Milka startte, met succes, een rechtszaak en Tony's, dat aankondigt in beroep te zullen gaan, moet alle paarse verpakkingen uit het schap halen.

De campagne dient volgens Tony's een duidelijk doel: bewustzijn creëren voor het feit dat er nog steeds illegale kinderarbeid en moderne slavernij plaatsvindt in de cacao-industrie. Dit omdat een groot gedeelte van de industrie er niet in slaagt de prijs voor een leefbaar inkomen te betalen aan cacaoboeren. Alle winst van de campagne wordt gedoneerd aan een goed doel. Milka heeft nu juridische stappen tegen Tony’s ondernomen, dat een gerechtelijk bevel heeft opgeleverd. Terwijl Tony's tegen dit bevel in beroep gaat, moet het in de tussentijd wel alle paarse repen en afbeeldingen van de Duitse markt halen.

Herkenbare parodieën

De vier tijdelijke chocoladerepen in deze campagne, zijn herkenbare parodieën, geïnspireerd op het design en de smaak van grote chocoladefabrikanten. Het idee hierachter: als Tony's chocolade kan maken waarvoor ze de prijs voor een leefbaar inkomen betalen, dan kunnen de andere chocoladebedrijven dat ook. De campagne is bedoeld om de industrie aan te moedigen om ook een hogere prijs te betalen, stet Tony's. Want alleen door hogere prijzen kunnen boeren een leefbaar inkomen verdienen.

Een woordvoorder van Tony's Chocolonely: "We zijn natuurlijk blij dat de problemen die we met deze campagne aankaarten nu zoveel aandacht krijgen, maar we zouden liever zien dat de industrie zich concentreert op een gesprek over het betalen van de prijs voor een leefbaar inkomen aan cacaoboeren en het aanpakken van kinderarbeid. We roepen alle chocoladebedrijven op om boeren een hogere prijs te betalen om zo deze problemen fundamenteel aan te pakken, in plaats van nu via advocaten die discussie uit de weg te gaan. We gaan in beroep tegen het gerechtelijk bevel, maar in de tussentijd hebben we geen keuze dan om ons eraan te houden. Kijk dus uit naar onze nieuwe grijze repen die we in de rest van de campagne gaan gebruiken om het gebrek aan een leefbaar inkomen voor cacaoboeren onder de aandacht te brengen. #payfarmersnotlawyers.”
 


Bureaus

Media

Economisch