bvA-Taskforce stelt guiding principles voor retail media op
Retail media biedt nieuwe mogelijkheden voor adverteerders, maar dit brengt ook veel vragen met zich mee. Daarom heeft de bvA-Taskforce Retail Media nu een whitepaper en guiding principles opgesteld.
Hiermee wil de Taskforce de transparantie en effectiviteit van retail media vergroten en de markt normaliseren door informatie, voorlichting en concrete handvatten te bieden.
Guiding principles
Om te komen tot transparantie en een gelijk speelveld ontwikkelde de taskforce acht uitgangspunten samen met mediabureaus en grote retailers. Deze moeten richtlijnen bieden zodat de sector samen kan komen tot werkafspraken en een 'ontwikkelagenda'. In een bijbehorend whitepaper, exclusief voor bvA-leden, worden de uitgangspunten verder uitgelegd en staan tips om te starten met retail media.
Steeds minder bereik massamedia
"In een medialandschap waarin de pluriformiteit afneemt, de massamedia steeds minder bereik hebben en de global platforms op het gebied van transparantie weinig kunnen garanderen, zijn er enorme kansen voor retail media”, stelt bvA-directeur Henriette van Swinderen. “Ze staan dicht bij de consument en ze kunnen doelgroepen bereiken op basis van hun first party data, die buitengewoon interessant zijn voor adverteerders”.
De bvA wil een gemeenschappelijk open en transparant systeem tot stand brengen, waarin de consument centraal staat en de belangen van merken het uitgangspunt zijn. Nico Rijkhoff, voorzitter van de Taskforce Retail Media: “Dit systeem moet inzicht bieden in alle retail media-kanalen: online, offline en instore. We streven ernaar dat de data beschikbaar gesteld wordt op een manier die vergelijkbaar is met de bestaande massamedia. Met zo’n systeem zijn merken in staat de effectiviteit van hun inzet in retail media te bepalen en vergelijkingen te maken tussen verschillende retail media onderling én met andere mediatypen”.
De acht guiding principles voor retail media