Durf verder te kijken dan slechts naar online marketing
Organisaties leggen de focus steeds vaker op online marketing, bang om de boot op het internet te missen. Gek is het idee niet om te investeren in bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie. Het aantal ondernemers met een website is de afgelopen tien jaar fors toegenomen, wat de concurrentie online heeft laten toenemen. Hoe voorkom je dat een concurrent boven jou staat in de zoekresultaten? Op welke manier verbeter je de vindbaarheid van je website op een breed pallet aan zoekwoorden? Het zijn vragen die organisaties steeds vaker stellen. Durf echter verder te kijken dan slechts naar online marketing alleen; combineer het met bijvoorbeeld buitenreclame. De combinatie van beide vormen van marketing, online én offline, zal uiteindelijk het beste resultaat opleveren. In dit artikel lees je er meer over.
Bouwen aan de naamsbekendheid van je bedrijf
Een belangrijke eerste stap in het verbeteren van de bedrijfsresultaten van een onderneming is het verbeteren van de naamsbekendheid en zichtbaarheid hiervan. Des te bekender en zichtbaarder de organisatie is, des te groter is ook het aantal potentiële klanten. Middels online marketing zorgen voor meer naamsbekendheid leidt al snel tot flink oplopende kosten; adverteren via sociale kanalen of de zoekmachine is niet goedkoop. Wachten op een verbetering van de positie van je website in de zoekresultaten kan maanden tot zelfs jaren in beslag nemen. Dat geldt in het bijzonder voor je vindbaarheid op de meest generieke zoekwoorden.
Landelijk adverteren middels buitenreclame vormt de oplossing. Het is een relatief goedkope vorm van marketing, waarbij je in een korte tijd een groot aantal mensen bereikt. Kies voor een organisatie met een landelijke dekking, om lichtmastreclame zowel lokaal als bijvoorbeeld in grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht te kunnen laten plaatsen.
Werk aan het vertrouwen van de consument
Niet alleen is het belangrijk jezelf te focussen op de naamsbekendheid van je organisatie; zorg ook dat je het vertrouwen van consumenten wint. Onderzoeken tonen aan dat consumenten een bedrijfsnaam of -logo gemiddeld zo’n zeven keer gezien moeten hebben, voordat zij de organisatie vertrouwen. Zeker bij webshops zonder fysieke vestigingen in de buurt is dit belangrijk. Middels buitenreclame zal je dat aantal van zeven contactmomenten veel eerder halen, dan wanneer je de focus uitsluitend zou leggen op online marketing. Opnieuw geldt dat het een langere tijd zal duren, voordat je website goed vindbaar is in de verschillende zoekmachines; een reclamebord onder een lantaarnpaal hangt veel eerder.