Series belangrijker dan social media: zes op de tien Nederlanders laten social media vallen
Het is vandaag Social Media Dag en vergelijkingswebsite Slimster.nl legde 2000 Nederlanders een duivels dilemma voor: nooit meer op social media of nooit meer films of series streamen?
In de strijd tussen scrollen en streamen komen de streamingdiensten als nipte winnaar uit de bus. Bijna zes op de tien Nederlanders (58,4%) geven namelijk de voorkeur aan films en series streamen. Het onderzoek werd in opdracht van Slimster uitgevoerd door veldwerkbureau Panel Inzicht.
Met een knipoog naar onze immer toenemende digitale consumptie, toont het onderzoek van Slimster aan dat we, als het erop aankomt, niet zonder onze dagelijkse dosis digitale verhalen lijken te kunnen. “De resultaten van dit onderzoek laten zien hoe diep streamingdiensten zijn doorgedrongen in ons dagelijks leven. Het is duidelijk dat ze een aanzienlijk onderdeel van onze vrijetijdsbesteding vormen," aldus Marvin Grouw van Slimster.nl. Het onderzoek toonde geen significant verschil aan tussen mannen en vrouwen.
Dertigers grootste Netflixverslaafden
Leeftijd speelde echter wel een rol. "De groep van 30-39 jaar had de sterkste voorkeur voor streaming (65,8%) en was bereid social media op te offeren," licht Grouw toe. Ook veertigers geven met 62,3% duidelijk de voorkeur aan Netflix en Videoland. Daarentegen was de groep 18-30 jaar bijna gelijk verdeeld. “Vooral TikTok en Instagram spelen hierbij een voorname rol. Deze kanalen zijn ontzettend populair onder jongeren. Op TikTok en Instagram kijken jongeren de hele dag door korte video’s en ‘reels’, terwijl dertigers en veertigers juist bewust een moment kiezen om te ontspannen en dan zetten ze een film of serie op”, aldus Grouw.