De Vegetarische Slager passeert Tony’s Chocolonely in Sustainable Brand Index 2022

31-03-2022 (08:00) - Sustainable

Nadat Tony’s Chocolonely de afgelopen vier jaar de leiding nam in de Sustainable Brand Index, wordt De Vegetarische Slager dit jaar door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk. Tony’s Chocoloneley staat vlak achter De Vegetarische Slager op de tweede plaats en Greenchoice eindigt op de derde plaats. Dit is het resultaat van de Sustainable Brand Index waarin consumenten de meest duurzame merken in Nederland aanwijzen.
 
Vorig jaar zat De Vegetarische Slager Tony’s al op de hielen, dit jaar kwam De Vegetarische Slager als overall winnaar uit de bus.
 

De winnaars per sector

Overall: De Vegetarische Slager
Automotive: Tesla
Banken: ASN Bank
Beauty: The Body Shop
Beverages: Bar-le-Duc
Digital: Google
E-commerce: Bol.com
Energie: Greenchoice
Food: De Vegetarische Slager
Hotels: Van der Valk
Mobiliteit: ANWB
Overig: Auping
Retail: IKEA
Restaurants, cafes & take away: La Place
Supermarkten: Albert Heijn
Telecom: KPN
Travel & Toerisme: ANWB Reizen
Zorgverzekeraars: CZ
 

Wat verandert er in de consumentenwaardering in 2022?

Behalve dat er een nieuwe overall winnaar is en er veel verschuivingen zijn in de Foodbranche, zien we meer veranderingen dit jaar.
Binnen de categorie 'Beverages' heeft Bar-le Duc de branchewinnaarspositie overgenomen van Spa. Binnen de branche 'Travel & toerisme' kreeg ANWB Reizen hogere duurzaamheidsscores dan Landal Greenparks, die in de afgelopen jaren de winnaar was.
De sterkste nieuwkomer op de lijst van dit jaar is ANWB Reizen. Ook Innocent Drinks en Auping zijn opvallende nieuwkomers in de Sustainable Brand Index 2022.
 
Onder de merken die de grootste winst in het onderzoek boekten, zijn vleesvervanger Valess (14% gestegen ten opzichte van 2021), aardappelmerk Aviko (9%) en CoolBest (eveneens 9%).
 
Vandebron en Eneco zijn juist ten opzichte van de hoge waarderingen van vorig jaar relatief sterk gedaald in hun scores, Vandebron (daling van 11% ten opzichte van 2021) en Eneco (daling van 9% ten opzichte van 2021).
 

De Vegetarische Slager

Consumenten waarderen de manier waarop De Vegetarische Slager het verhaal uitlegt over vlees en de uitdagingen die daarbij komen kijken, zegt Annemarije Tillema, Country Director van de Sustainable Brand Index in Nederland. Door de ernst van de klimaatimpact van vleesconsumptie in evenwicht te brengen met humor en smakelijke producten, slaagt De Vegetarische Slager erin een breed publiek aan te trekken en te boeien, niet alleen old-school vegetariërs.
 

Meer aandacht voor klimaat

Vorig jaar werd al duidelijk dat Corona ervoor heeft gezorgd dat Nederlanders nog meer interesse in duurzaamheidsthema’s hebben gekregen. Consumenten zijn zich meer bewust geworden van wat ze in hun eigen gewoonten kunnen veranderen om duurzamer te leven. Voor consumenten zijn voedselverspilling (66%), het beter scheiden van afval (60%) en energie besparen (56%) de belangrijkste onderwerpen in het dagelijks leven om zich duurzamer te gedragen.