De Week van de Circulaire Economie zit er bijna op: 'We lopen achter'
11-02-2022 (10:30) - Sustainable
De Week van de Circulaire Economie zit er bijna op en de relevante vraag is, hoe staat het met de creatieve marcom-industrie? Hoe duurzaam zijn we? Danielle Guirguis van Smarthouse Creative Impact Studio heeft daar goed zicht op. 'We lopen achter.'
'Bij de productie van een Nederlandse speelfilm met een gemiddeld budget van 1.7 miljoen euro komt 73 ton CO2 en 21000 liter afval vrij. Dat komt overeen met wat tien huishoudens gedurende een jaar aan vuil produceren', aldus Danielle Guirguis, founder en CEO van Smarthouse Creative Impact Studio. Guirguis heeft recent een radicale omslag gemaakt met haar filmproductiehuis en zet zich op meerdere fronten in voor duurzamer filmproductie en marketingcommunicatie. 'Misschien even ter uitleg, er knaagde al een tijdje iets', zegt ze. 'Je maakt aan de ene kant prachtige speelfilms met sociaal maatschappelijk thema's en aan de andere kant draai je commercials voor bedrijven als Kentucky Fried Chicken. Met dat laatste konden we het eerste financieren en dat was lange tijd voldoende legitimatie. Maar Corona gaf ruim tijd voor reflectie en het resultaat daarvan was, hoe goed het zakelijk ook gaat, we gaan het helemaal anders doen. Met alles wat we nu doen proberen we positieve impact te maken op de mensheid en de planeet. Film, documentaire
of een purpose driven merk helpen met hun verhaal, het is people, planet eerst, en dan pas profit.
of een purpose driven merk helpen met hun verhaal, het is people, planet eerst, en dan pas profit.
Kantelpunt
Guirguis zet dat duurzame motief ook driftig door als lid van een aantal internationale organisaties. Zoals daar zijn het producers-netwerk Ace Producers, Startupbootcamp, waar ze beginnende duurzame ondernemers ondersteunt en Weareadgreen, dat zich voor een duurzame reclame-industrie beijvert. Guirguis: 'Je ziet dat het vakgebied zich op een kantelpunt bevindt. Verduurzamen wordt steeds belangrijker. De consument wil het, klanten van de bureaus zijn er mee bezig, de jongere generaties zien het als een voorwaarde. En iedereen komt vanzelf bij de vraag terecht, wat kunnen we als filmproducenten en marketingcommunicatie-industrie nog meer doen? We hebben het dan over heel praktische zaken ook. Geen plastic op de set, recycle en gebruik elektrische generatoren. Beperk je energieconsumptie door te werken met LED. Zorg voor vegetarische catering. Verlaag je CO2 emissie, vlieg minimaal en werk zoveel mogelijk met lokale crews.'
Carbon Calculator
De volgende stap is dat daar mensen bij de bureaus en binnen de filmcrews verantwoordelijk voor worden gemaakt en dat daar dan ook opleidingen voor zijn. Volgens Guirguis is het op de niet al te lange termijn allemaal werkelijkheid. 'Een grote factor is ook de Carbon Calculator. Daarmee kunnen we de ecologische voetafdruk van reclamecampagnes berekenen en de milieu-impact van je productieactiviteiten beoordelen. Wat daar weer op moet volgen is dat die carbon calculator score ook echt gecontroleerd wordt en op een bepaald niveau moet zijn. Daar zijn we binnen die vakorganisaties nu druk mee bezig. Er zit veel aan te komen en worden grote sprongen gemaakt, maar nog lang niet door iedereen. Engeland, Duitsland en Italië lopen op ons voor. Je ziet nu al dat je daar bijvoorbeeld aan allerlei groene protocollen moet voldoen, alleen al om aanspraak te kunnen maken op de zo onmisbare subsidies. We zitten in een geweldige, noodzakelijke en onvermijdelijk beweging. Belangrijk voor iedereen in en om ons vak om juist nu goed op te letten. Nederland kan niet achter blijven.'
Gijs De Swarte