HubSpot lanceert tool waarmee merken inzicht krijgen in prestaties in AI-zoekmachines
Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.
Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).
Daarom lanceert HubSpot vandaag AI Search Grader, een gratis tool die merken helpt om inzicht te krijgen in hoe ze naar voren komen in Large Language Models (LLM) en bij AI-zoekopdrachten. "Mensen zoeken minder met traditionele zoekmachines zoals we gewend zijn, en meer met AI-tools. Dat betekent dat wat marketeers jarenlang hebben gedaan om klanten aan te trekken, niet meer zo effectief is”, zegt Julia Pilkes, Senior Director EMEA Marketing bij HubSpot. "Nu AI steeds vaker wordt gebruikt om informatie te vinden, wil HubSpot marketeers helpen om in deze nieuwe omgevingen op te vallen en ontdekt te worden."
Language Model Optimization
Voor de AI Search Grader van HubSpot is geen AI-expertise nodig en de tool voorkomt dat marketeers moeten gissen naar hoe hun merk wordt weergegeven in AI-zoekopdrachten. AI Search Grader helpt marketeers gerichte prompts op te stellen, zet de prestaties van het merk in de juiste context en maakt Language Model Optimization (LMO) eenvoudig.
AI Search Grader biedt onder meer:
Een algemeen rapportcijfer, waarmee marketeers en ondernemers in één oogopslag inzicht hebben in hoe hun merk in het algemeen presteert in alle LLM’s die HubSpot monitort;
Inzicht in merkzichtbaarheid, dankzij een merksentiment score, die de gebruikte taal in AI-reacties een waarde geeft en zo marketeers helpt begrijpen hoe hun merk wordt besproken en waargenomen;
De Share of Voice (SOV) score, die de merkzichtbaarheid meet en afzet tegen die van concurrenten in dezelfde categorie;
Analyses op maat, waarmee marketeers direct en makkelijk zien wat goed gaat en waar verbeteringen mogelijk zijn om het merkbewustzijn en het merksentiment te versterken.
AI Search Grader is wereldwijd beschikbaar in het Engels en voor elke marketeer gratis te gebruiken.