Innovatief platform Social House verzamelt user-generated-content op festivals
Met het festivalseizoen in volle gang lanceren The Butch Collective en Media.Lab een nieuw initiatief: Social House, een platform voor het verzamelen, opslaan en creëren van door fans gemaakte content (UGC).
Dit innovatieve platform stelt gebruikers in staat om hun beelden eenvoudig te uploaden via een nieuw ontwikkelde app en webapplicatie. "Uit verschillende tests blijkt dat bezoekers met enthousiasme hun beelden willen delen wanneer ze de kans krijgen om zichzelf terug te zien in een professioneel geproduceerde after-movie of kans maken op aantrekkelijke prijzen," aldus David Slager, oprichter van Social House.
Toegevoegde waarde
Het verzamelen van waardevolle user-generated-content is voor evenementen met veel bezoekers op zich niet nieuw. Wat Social House onderscheid van de rest, is dat het platform waarde toevoegt van het initiële verzamelen tot aan het uiteindelijke resultaat.
Een belangrijk onderdeel hiervan is de Smart Asset Manager, een slim content management platform dat Social House samen met het Nederlandse bedrijf MediaLab heeft ontwikkeld. "Door AWS Rekognition te integreren in ons bestaande platform, kunnen wij nu een volledig geautomatiseerde analyselaag toevoegen aan binnenkomende content", aldus Hans de Heus, CEO van MediaLab.
Alle beelden worden direct na het uploaden geanalyseerd met behulp van de AI en voorzien van vooraf bepaalde labels, zoals tijden, locaties, emoties en logo’s. Dit stelt content curators in staat direct aan de slag te gaan met de aangeleverde content, zonder uren of zelfs dagen in uitzoekwerk te verzanden.
Defqon.1
Social House maakte zijn entree op de aflopen editie van Defqon.1. Voor Q-Dance, de organisator van het grootste hardstylefestival ter wereld, werden voorafgaand aan het festival alle 12 stages op GPS-locatie in kaart gebracht zodat alle gemaakte beelden die binnen die coördinaten vielen in de desbetreffende map geplaatst en met één klik gevonden konden worden.
“Na enkele kleinere festivals en evenementen was Defqon.1 de eerste test van deze omvang. Het Social House-platform heeft elk van de 10.000+ binnengekomen beelden pixel voor pixel en frame voor frame geanalyseerd, en vervolgens in de juiste map met de juiste labels geplaatst. Met dit succes op zak bouwen we verder aan een nog beter platform en zijn we klaar om nog meer organisaties uit verschillende branches te helpen met het verzamelen, opslaan en verwerken van deze waardevolle content,” aldus David Slager.