Rabobank wil inzetten op betere hulp van AI
Rabobank kiest voor het SAP Business Technology Platform (BTP) voor betere AI-initiatieven.
Onder andere SAP Integration Suite en API Management, onderdelen van SAP BTP, zorgen voor een gestandaardiseerde toegang tot data uit SAP S/4HANA. Dit is cruciaal voor de AI-initiatieven en procesautomatisering van de bank.
“We streven ernaar om handmatige en repetitieve taken te automatiseren, zodat onze medewerkers zich kunnen richten op het complexe denkwerk”, zegt Robert van Uden, Solution Architect en Business Analyst voor SAP BTP bij Rabobank.
“We halen de robot uit de mens”, vervolgt Van Uden. “Vervelende taken? Die kunnen we waarschijnlijk automatiseren. Hate it? Automate it. Zo maken we werk leuker, verbeteren we de kwaliteit van processen door fouten te elimineren en besparen we op kosten.”
Succesvolle automatisering
Binnen Rabobank checkt een robot al dagelijks of er geld voor bijvoorbeeld een hypotheek of een verzekering op een rekening is binnengekomen, controleert of de omschrijving aangeeft waar het geld naartoe moet en voert zo nodig de overschrijving uit.
Voor het afhandelen van factuurgerelateerde vragen van leveranciers bouwde Rabobank de chatbot Billy. Van Uden: “Collega’s waren een groot deel van hun tijd kwijt aan het beantwoorden van steeds dezelfde vragen, zoals ‘wanneer wordt mijn factuur betaald?’. Daar kon de chatbot een deel van het werk overnemen.”
Hulp van AI
Een volgende stap is het inzetten van kunstmatige intelligentie (AI) voor nieuwe processen of het verbeteren van processen. “AI zal de mens nooit helemaal vervangen, maar AI kan onze medewerkers wel helpen en adviseren. Zo kan AI de gebruiker attenderen op een frauduleuze factuur, waarna een robot de informatie verzamelt die nodig is voor verdere analyse. Die analyse is vervolgens mensenwerk.”
Een ander voorbeeld is het automatisch verrijken van binnenkomende facturen met behulp van AI. In dit voorbeeld haalt SAP Process Automation een factuur op uit de e-mail waarna SAP Document Extraction Service gegevens met behulp van OCR-technologie uit de factuur extraheert. Deze gegevens worden vervolgens geanalyseerd en verrijkt door AI/ML-modellen in SAP Data Intelligence Cloud, die categorisatie en validatie uitvoeren. Na validatie boekt het systeem de factuur automatisch in SAP S/4HANA en plant de betaling in, waardoor handmatige tussenkomst wordt geminimaliseerd en de efficiëntie en nauwkeurigheid worden verhoogd.
SAP, tenzij
Rabobank hanteert een ‘SAP, tenzij’-beleid voor procesautomatisering. SAP S/4HANA is hierbij de ‘single source of truth’ voor de consistente en betrouwbare data die nodig zijn voor automatisering. “Bij een nieuw vraagstuk kijken we altijd eerst naar onze standaardoplossing SAP S/4HANA”, aldus Van Uden. “Daarna kijken we of er op SAP BTP een service is die aan de behoefte voldoet. Pas daarna overwegen we oplossingen van andere leveranciers.”
Rabobank migreert nu in stappen naar SAP S/4HANA in de private cloud. Voor finance maakte de bank al de overstap, als onderdeel van het project OneFinance. Onder andere Accounts Payable volgt binnenkort. “We migreren niet alleen naar een nieuwe ERP-omgeving, maar vervangen ook verouderde interfaces, zoals die met onze betaalstraat”, merkt Van Uden op.