Snapchat zet de populairste AR-trends op een rijtje

07-08-2024 (10:46) - Tech

Denk je aan AR-filters, dan denk je al snel aan schattige honden-oren of een regenboog uit je mond. Maar anno 2024 is Augmented Reality veel meer dan dat. De techologie is uitgegroeid tot een creatief canvas dat veel industrieën en sectoren transformeert. Snapchat zet de populairste trends en merklenzen op een rijtje:

1. Geen keuzestress

Heb je tijd over? Dan vallen de AR-lenzen in de smaak waarbij we een keuze moeten maken. McDonald's laat het succes hiervan met het knock-out toernooi waarmee Snapchatters erachter komen wat hun favoriet op het menu. Een andere keuze-favoriet is de Friend Rank Lens, waarbij gebruikers hun eigen vrienden 'ranken' met wie zij het liefst een Maccie delen.

2. Inspelen op de actualiteit

Scoren doe je ook met AR-ervaringen die inspelen op wat er op dat moment leeft of gaande is. Heineken heeft bijvoorbeeld tijdens Koningsdag miljoenen Nederlanders met elkaar laten proosten. Door de EK-inhaker van Basic Fit hebben we massaal, met de haarband van Memphis Depay en een berg confetti, Oranje aangemoedigd. Binnen 12 uur was er ook een passende lens, toen het gezichtsmasker van Mbappé zijn intrede op het veld maakte. Precies op tijd voor de topper Nederland - Frankrijk.

 

3. Kijken, delen & kopen

AR heeft de manier waarop we winkelen veranderd. We proberen producten uit, we vragen shop advies van onze vrienden en we delen onze aankopen. Dat alleen is al goud voor een merk, maar het zorgt er ook voor dat we minder terugsturen. Onderzoek laat zien dat 66% van de shoppers dit minder snel doet wanneer ze AR gebruiken. Want als je kunt zien hoe die toffe bank in je huis staat, welk formaat televisie het beste in je woonkamer past, of welke kleur jas je het mooiste staat, slaag je sneller in 1 keer.

4. Interactieve educatie

De Rijksoverheid laat zien dat gamification een sterke troef is om onze kennis bij te spijkeren. Met een quiz over het Europees Parlement, bepaal je niet alleen wie van je vrienden hier het meeste over weet, maar wordt ook het belang van je stem te laten horen onderstreept.

 

 

 

Appen-met

“Van de ruim 5 miljoen Snapchatters in Nederland, maakt 75% dagelijks gebruik van AR-lenzen”, vertelt Leander Roet, Creative Strategy Lead bij Snapchat. “Je kunt dus wel stellen dat onze community er dol op is. Doordat we een app zijn voor je vrienden en familie, waar je echt jezelf kunt zijn en waar we ons comfortabel en blij voelen, leveren AR-campagnes ongekend sterke resultaten op. En dat is niet alleen weggelegd voor de happy few, merken van elke omvang kunnen AR integreren in hun marketingstrategie. Want met de ontwikkeling van technologie, wordt deze ook toegankelijker." Leander vertelt je meer over AR-mogelijkheden voor merken in dit Appen-met interview.