Appen met Annemarie de Munnik over het 90-jarig bestaan van LEGO

18-08-2022 (16:55) - Appen met

Op 10 augustus bestond de LEGO Groep 90 jaar! fonk sprak met Marketing Director LEGO Benelux Annemarie de Munnik over het vieren van het 90-jarig bestaan van het merk, het veranderende retaillandschap en het merk LEGO.
 
Status: Available
 
Hi Annemarie! Anne van fonk hier. ben je ready voor ons gesprek?
Hi Anne, ja hoor! helemaal klaar ervoor.

als allereerst gefeliciteerd met het alweer 90 jarig bestaan van LEGO!
Speelde je vroeger zelf veel met LEGO?
Dank je wel. We zijn super trots om onze 90e verjaardag te vieren. Ik speelde zelf vroeger ook met LEGO. Samen met mijn oudere broer bouwde ik veel auto's en huizen. onze favoriete activiteit was carnavals optochten nabouwen

haha oh wat leuk, typisch Brabantse invulling van lego denk ik zo
Absoluut, helaas zijn er geen sets van.

Misschien niets voor de toekomst..
iets*
Wie weet

Wat doen jullie zoal om de verjaardag te vieren?
We besteden er veel aandacht aan om dit te vieren met families en fans. Zo zijn er veel bouw challenges op de social channels. Onze winkels zijn versierd met 90 jaar communicatie. Veel retail partners hebben daarnaast een speciale wedstijd. En niet te vergeten is er een speciaal product gelanceerd om de 90 jaar te vieren, met allerlei nostaligische bouw inspiratie.
Oh, en niet te vergeten hebben we een groot verjaardags feest gehouden met alle medewerkers van LEGO wereldwijd. Dat was super!
 
Oh wat cool, nostalgische bouw inspiratie, wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Deze set bevat 1100 elementen en instructies om 15 mini modellen te bouwen van iconische modelen uit de 90 jarige geschiedenis van LEGO. Bijvoorbeeld de iconisch LEGO eend, waarmee het ooit begon (als houten speelgoed). Maar ook een mini politie station (één van de meest populaire producten ooit). Uiteraard kunnen families met deze sets ook zelf creatief zijn en nieuwe creaties bedenken. Uren bouw plezier!

wauw dat klinkt echt fantastisch
Welke campagnes van de afgelopen 9 decennia zijn nou het meest aansprekend geweest, in jouw expert opinion?
Dat zijn vooral de campagnes ter ondersteuning van de nieuwe lanceringen. Om er een paar te noemen. In 2012 lanceerde we onze populaire LEGO Friends lijn. Inspelen op vriendschap, met nieuwe kleuren, nieuwe elementen en ook nieuwe minifiguurtjes. De minifiguurtjes werden in deze lijn omgedoopt naar minidolls, omdat de verhoudingen veel realistischer waren dan de "normale" minifigs. We hebben hier veel nieuwe kinderen mee kunnen aanspreken. In 2014 kwam de LEGO Movie uit. Tegelijkertijd lanceerde wij de LEGO Movie producten. Dit was een fantastische campagne omdat heel veel LEGO fans de kans kregen om de modellen in een geannimeerde versie in de bioscoop te zien. Volop inspiratie op te doen om thuis na te spelen.

Juist, dat zie je dan natuurlijk ook mooi terug in de verkopen
Hoe zou je LEGO typeren in een toch redelijk snel veranderend retaillandschap?

Bedoel je hoe wij als LEGO omgaan met het veranderende retaillandschap?

Yes
Ok! We hebben gezien dat door COVID de E-Commerce verkopen nog sneller gestegen zijn. Zowel bij de pure players, maar ook bij omni channel spelers zoals bijv. speelgoedwinkels. Veel van hen vonden nieuwe creatieve oplossingen uit als "delivery from store" en "delivery by bike". Nu er minder restricties zijn, zien we dat de shopper beide kanalen omarmt, de shopper keert weer terug naar de fysieke winkel en tegelijktijd blijft Ecom groeien. LEGO ondersteunt beide kanalen en denkt actief mee met retail partners over hoe we de shopper kunnen bereiken in de verschillende fasen (van awareness, naar desire en conversie).

En wat zijn de ambities voor de toekomst? niet per se op commerce gebied
Onze ambitie is om zoveel mogelijk kinderen spelend te laten leren. We willen de bouwers van morgen inspireren en ontwikkelen. Voor onze 100e verjaardag wensen we om een wereldwijde kracht voor spelend leren te zijn. Dat is onze allerbelangrijkste ambitie.
 
Mooi
Er zijn vast learnings die een iconisch bedrijf als LEGO heeft opgedaan in het bestaan van bijna een eeuw, heb je daar nog interessante inzichten over?

Oh zeker. Onlangs hebben we een Play well onderzoek gedaan, waarbij we ouders en kinderen uit diverse landen hebben gevraagd naar het belang van spelen. 95% van de kinderen zegt dat spelen hen helpt om te ontspannen en hun gedachten af te leiden van school. Tegelijkertijd zegt 95% van de ouders dat spelen het geluk en welzijn van hun gezin stimuleert en sterke familiebanden creëert. Meer dan 90% van de ouders geeft aan dat spelen hun kind helpt bij de ontwikkeling (van o.a. Creativiteit, communicatie, problemen oplossen).

Zou je zeggen dat meer volwassenen er ook baat bij zouden hebben als ze meer zouden spelen? of dat nou met LEGO of iets anders is?
Absoluut! Gelukkig zien we dat veel volwassenen ook met LEGO Bouwen, veelal om te ontstressen en even aan het drukke leven te ontsnappen.

Welke lego is het meest populair onder volwassenen?
Heel populair is momenteel de McLaren Formule 1 raceauto. Maar ook de Sterrennacht van Van Gogh is een veel gebouwd product. Sinds kort ook populair is de Botenical lijn, met bloemen en planten uit LEGO gebouwd
We hebben voor iedere passie wel een passend product

F1 populariteit, daar had ik nou nog niet van gehoord
Haha, vast wel iemand in de buurt die 'm heeft gebouwd.

haha ja precies
Tof! Dankjewel voor je tijd Annemarie

Jij ook bedankt Anne! fijne dag.

Insgelijks!