Bol biedt fysieke winkelier kansen
11-08-2014 (08:09) - Appen met
Bol.com breidt uit met kleding voor baby’s en peuters. Naast luiers, autostoeltjes en alles voor de babykamer, biedt de webwinkel voortaan 20.000 kledingstukken van meer dan 50 merken. Voor de Barometer vroeg fonk aan marketing directeur Michel Schaeffer over het hoe en waarom. ‘Wij zien een samenwerking met andere winkeliers juist als kans.’
Waarom dit aanbod?
‘In 2011 openden wij onze winkel Baby. Dagelijks wordt de winkel door bijna 17.000 ouders wordt bezocht. Wij zien dat ouders ook kleding voor kinderen graag online kopen. Het succes van de winkel willen we daarom uitbreiden met de toevoeging van kleding, zodat klanten kunnen kiezen uit een nog breder en dieper assortiment en daarmee in één online winkel kunnen shoppen voor al hun babyartikelen. Wij verwachten dat we met dit brede en diepe assortiment nog meer ouders zullen aanspreken.’
Hoe is jullie samenwerking met de bekende merken tot stand gekomen?
‘Ons assortiment bestaat uit eigen assortiment dat wordt aangeleverd door leveranciers en assortiment dat andere winkeliers via ons verkopen. Zo werken we onder andere samen met Brandkids.nl. Al sinds 2011 stellen wij onze winkel open voor andere winkeliers. Inmiddels verkopen 7.000 bedrijven via ons en hebben zij gezorgd voor een assortimentsuitbreiding van 1,5 miljoen artikelen. Ook voor baby- en peuterkleding zoeken we naar samenwerkingen, zodat we onze klanten een zo breed mogelijk assortiment kunnen bieden. Voor andere winkeliers is het een kans om via ons hun bereik en daarmee ook omzet te vergroten. Zowel onze leveranciers als andere winkeliers, bijvoorbeeld Brandkids.nl, hebben wij benaderd met onze plannen voor de verkoop voor baby- en peuterkleding en de mogelijkheden om samen te werken.’
Krijgen jullie ook negatieve reacties, bijvoorbeeld van bestaande online- en offline baby- en peutermodezaken?
‘De reacties zijn positief. Tuurlijk zullen er altijd mensen zijn die online als bedreiging zien. Wij zien een samenwerking met andere winkeliers, die bijvoorbeeld alleen een fysieke winkel hebben, juist als kans. Voor kleinere partijen kan het soms lastig zijn om zelf een succesvolle webwinkel op te zetten. Door samen te werken kunnen ook kleinere partijen profiteren van een groot bereik en daarmee hun omzet vergroten. Voor ons biedt het een mogelijkheid om het assortiment uit te breiden, waardoor uiteindelijk de klant een maximale keus heeft. Je moet als bedrijf daar zijn waar de consument is en dat is tegenwoordig veel online.’
Eerder deden jullie als iets gelijkwaardigs met sieraden…
‘In mei dit jaar openende wij de winkel Sieraden & Horloges en gingen daarbij een samenwerking aan met onder andere juweliersketen Lucardi. De samenwerking resulteerde voor Lucardi in een extra omzet die gelijk stond aan twee fysieke winkels en aanvullend was op de omzet van hun eigen (web)winkels. Deze samenwerking toont aan dat je het fysieke kanaal goed kunt combineren met het online kanaal en zelfs de totale markt kunt laten groeien. Wij zien deze kans ook de markt baby- en peuterkleding.’
Kleine kinderen groeien snel uit hun kleding. Komt er in de toekomst ook een mogelijkheid om als particulier - net als met cd's en dvd's - de te klein geworden kleertjes via Bol te verkopen?
‘Op dit moment focussen wij ons op nieuwe kleding. Voor wat betreft tweedehandsartikelen houden we het nu bij boeken, dvd's, cd's, Blu-rays, vinyl en consolegames.’
Zijn er nog verdere plannen wat betreft jullie aanbod. Zijn er ook producten die Bol.com nooit zal gaan verkopen?
‘Wij blijven ons assortiment continu uitbreiden. Inmiddels verkopen we ruim 8 miljoen artikelen en dit zal blijven groeien. Met welke artikelen wij gaan uitbreiden, daar kan ik nog geen uitspraken over doen. Het belangrijkste vinden wij dat de klant alles bij ons kan vinden. Een breed aanbod kunnen we onder andere bieden door de samenwerking aan te gaan met andere winkeliers.’