Cees Faes (TCC): ‘Simple is much harder than complex’
05-02-2015 (14:09) - Appen met
The Communication Company (TCC) uit Breda bestaat precies 25 jaar. En er staat nog veel te gebeuren, zo verzekert CEO Cees Faes ons. ‘Geloof nooit een reclamebureau dat zelf niet in reclame gelooft!’
25 jaar TCC... Ooit verwacht bij de start?
‘Haha, natuurlijk! We waren al vanaf het begin erg ambitieus en vonden het belachelijk dat alle goede bureaus traditioneel in de Randstad zaten. Die bureaus verslaan was altijd onze belangrijkste drive en om heel eerlijk te zijn is het dat nog steeds wel een beetje. De afgelopen jaren zaten we in pitches met topbureaus als Alfred en INDIE, en dat stimuleert enorm.’

Kan je me in het kort vertellen hoe het bureau zich in een kwart eeuw heeft ontwikkeld?
‘25 jaar geleden was de eerste campagne voor ons zelf: ‘Simple ideas work the hardest’. De gedachte dat het beste idee eigenlijk altijd het simpelste idee is. 25 jaar later is dat nog steeds waar we het sterkst in zijn. Mooie voorbeelden vind ik onze ‘Wat tank je zelf?’-campagne voor Tango, de ‘Onvervangbaar- activatie voor Interpolis of de ‘Test ‘mmm zelf’-campagne voor Mora. Simple is much harder than complex.’
‘No longer puppies’, staat er op jullie Facebook-profiel... Hoe valt het team nu wel te omschrijven? Waar blijkt dat uit?
‘Puppy’s hebben een enorme gunfactor, het enige probleem is dat ze geen inbrekers buiten de deur houden. En dat hebben opdrachtgevers natuurlijk wel nodig. TCC is denk ik uitgegroeid tot een roedel Jack Russells, Husky’s, Whippets en Pitbulls. Poedels hebben we niet.’
Hoe staat TCC er nu voor?
‘Beter dan ooit. We werken voor een heel mooi klantenpakket vanuit een sterk en gemotiveerd team - die twee hangen namelijk nogal samen - en we hebben een sterke financiële basis. Daarnaast denk ik dat we als een van de weinige bureaus heel goed weten waar we goed in zijn en waarin we minder sterk zijn.’

Hoe hebben jullie de verjaardag gevierd?
‘Niet met klanten maar met medewerkers. Iedereen die er ooit gewerkt of stage gelopen heeft. Maakt niet uit of ze met slaande deuren of met een bos bloemen vertrokken zijn, één grote reünie van ongeveer 150 man. En als grote verrassing, ook voor ons zelf, kwam de hoofdpersoon uit de nieuwe campagne die we voor Berentzen Apfelkorn gemaakt hebben, ook nog even acte de préséance geven. Niemand minder dan de enige echte Marcellino Wunderlich kwam de carnavalshit ‘Heidi’, die we voor hem geschreven hebben, zingen.’
Wat zijn verder de verwachtingen voor dit feestelijke jaar?
‘We hebben inmiddels met alle klanten de jaarkalenders doorgenomen en daar zitten veel super uitdagende projecten tussen. Daarnaast mogen we een paar nieuwe klanten verwelkomen, waaronder Philips en Berentzen. We gaan dit jaar doorgroeien en hebben daarom onder andere een nieuw extra creatief team geïnstalleerd. Kers op de taart is dat we onze Interbest-mast bij de grensovergang Hazeldonk terug hebben. Geloof nooit een reclamebureau dat zelf niet in reclame gelooft!’