Appen met Noushin van Combo: Van bereik naar impact

Appen met Noushin van Combo: Van bereik naar impact

04-04-2024 (13:55) - Appen met

Influencer-marketingbureau Combo is hier om een verschil te maken. De nieuwe agency zet de community centraal en wil met hun 'community-frontrunners' impact maken. We hadden een gesprek met Noushin Shirzadi, de Managing Director van Combo, over hun bijdrage aan de maatschappij, 'Combo-waardige' influencers en impactvolle campagnes.

Status: -

Hey Noushin, Sem hier van Fonk Magazine. Hoe gaat het ermee?
Hi Sem! Leuk dat je appt. Goed hoor, dank. En met jou?

Ja gaat goed met mij. De lente is begonnen, dus mijn winterdip is voorbij!
Hahaha. Daar zeg je me wat! Het is lente!

Ik val gelijk met de deur in huis: op jullie website lees ik: "here to make a difference". Hoe gaat Combo het verschil maken in influencer marketing? 
...........  Lukt het? :)
Sorry, er kwam even iets tussen! Ja, soms lees ik die zin terug en dan denk ik zelf: best een statement… Maar ik vind dan ook dat we als agency een grote verantwoordelijkheid hebben. Elke dag staan we voor een keuze: met wie gaan we werken en en wat gaan we laten zien. Elke samenwerking en elk stukje content geeft ons de kans om een verhaal te vertellen. Een verhaal voor het merk, maar ook een verhaal die bijdraagt aan de maatschappij.

Ook binnen influencer marketing kan er meer gehandeld worden vanuit maatschappelijke waarden. We vinden dat er meer ruimte moet komen voor nieuwe perspectieven en nieuwe influencers. We noemen ze trouwens liever geen influencers, maar community frontrunners.

Wanneer is een influencer, of community frontrunner zoals jij het noemt, Combo-waardig?
Een influencer is “combo-waardig”, als diegene echt een stem heeft binnen een bepaalde community en zich ook bewust is van de stem die diegene heeft. Dat is de reden dat we hen community frontrunners noemen.

Dit kan overigens iemand zijn met 300.000, maar ook met 3.000 volgers. Het gaat om de impact die diegene maakt binnen subculturen.

Met welke 'community frontrunners' hebben jullie bij Combo de grootste impact gemaakt?
Zoals je weet zijn we onlangs officieel gelanceerd. In januari hebben we een campagne afgerond voor Stoppen met Roken. Hopelijk hebben we daar, door samen te werken met grote en kleine community frontrunners, mensen laten stoppen met roken. Dat zou pas echt impact zijn! Momenteel zijn we achter de schermen bezig met een hele bijzondere campagne, waar ik nog even niets over mag zeggen. Kom je over twee maandjes bij me terug? ;)

Ik zal tegen die tijd een appje sturen haha Met welke 'community frontrunners' hebben jullie toen samengewerkt?
Het waren zo’n 20 samenwerkingen. Dit ging van Carice van Houten naar Mandy Woelkens, Francesca Kookt en Defano Holwijn. 
Mag ik vragen, tegen wie kijk jij op? Wie is jouw community frontrunner?

Bedoel je uit mijn eigen kringen of op social media?
Iemand die je volgt op social media en die jou inspireert. Pure interesse hoor, mag je ook rustig over nadenken. Ik vind het altijd boeiend om te horen, omdat we hier dagelijks mee bezig zijn.

Omdat ik zelf vaak bezig ben met gezonde voeding en de sportschool, zijn er wel verschillende gyminfluencers waar ik tegen op kijk, zoals Joel Beukers. Maar ook een merk zoals Upfront vind ik inspirerend om te volgen.
Nice!

Wanneer is de impact van jullie campagnes geslaagd? En hoe meten jullie deze impact?
Het is voor ons belangrijk om samen met de opdrachtgever te bepalen wanneer een bepaalde campagne een succes zou zijn, welke factoren hieraan bijdragen en hoe we dit meetbaar maken. Naast de gangbare kwantitatieve KPIs als bereik, impressies, engagements etc., kijken we bijvoorbeeld ook graag naar kwalitatieve succesfactoren: wat is het sentiment binnen communities, is hier iets veranderd sinds de campagne? We hebben online tools en onderzoeksmethodes om dit inzichtelijk te maken. Tot slot kijken we ook naar het werk dat we maken. Wat voor impact maakt dit op de samenleving, hoe draagt het bij aan de beeldvorming?

Duidelijk! Hoe is influencer marketing veranderd afgelopen jaren? En wat heeft dit betekent voor merken die samenwerken met influencers?
Een hoop! Influencer marketing heeft vandaag de dag een volwassen plek gekregen in de marketing mix en is nog steeds volop in ontwikkeling. Om een aantal grote veranderingen te noemen: we zijn van influencers die puur “influencen” naar talenten gegaan die groot zijn geworden door inhoud. We zijn van bereik naar impact gegaan. We zijn van product seedings naar verschillende contentvormen gegaan die verschillende doeleinden bedienen. De regelgeving rondom influencer marketing is ook steeds meer aangescherpt - wat uiteraard ook nodig is en wat ons ook weer scherp houdt.

Welke uitdagingen brengt deze regelgeving met zich mee?
De uitdaging zit hem in dat we continu de fijne lijn bewaken in het werken vanuit de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing, en tegelijkertijd ook content blijven creëren die authentiek aanvoelt.

Dat lijkt me inderdaad lastig! Wat zijn andere belangrijke uitdagingen waar Combo mee te dealen heeft?
De reden dat we Combo zijn gestart, is omdat we geloven dat het anders kan. Soms hebben we het gevoel dat we tegen de richting in zwemmen, en dat kan best uitdagend zijn. Een voorbeeld hiervan is het creëren van transparantie, in influencerbudgetten.

Waarom is dat uitdagend?
Omdat wij transparant zijn over budgetten en de afspraken met de influencers, maar niet iedereen op deze manier handelt waardoor, het voor de klant soms moeilijk te vergelijken is.

Dan heb ik nog een laatste vraag: hoe zorgen jullie ervoor dat Combo klaar is voor de toekomst van influencer marketing?
Goede laatste vraag. We houden de ontwikkelingen nauw in de gaten en zorgen ervoor dat we in gesprek blijven met de communities en de community frontrunners. Zo weten we altijd wat er speelt, en hoe we waarde kunnen blijven toevoegen.

Als je een voorspelling mag maken: wat zal er veranderen aan influencer marketing de komende tijd?
Meer micro, meer subculturen, meer langdurige samenwerkingen, meer impact. En meer Combo natuurlijk!

Dat is een mooi vooruitzicht! Bedankt voor je tijd en antwoorden, en nog een fijne avond.
Jij bedankt, Sem! Erg leuk je gesproken te hebben. Fijne avond!