Appen met Tim van Build in Amsterdam: hard werken en ontspannen
Het creëren van een digitale identiteit is een belangrijk, maar vaak ook uitdagend onderdeel van brandbuilding. Ontwerpstudio Build in Amsterdam (BiA) helpt merken bij het bouwen van hun digitale identiteit, met creatieve en gelikte designs. We spraken met Tim Weers, founder van BiA (foto boven links), over hun nominaties voor de Webby Awards, elke dag beter worden, en het experimenteren met technologie.
Status: -
Goedemorgen Tim, Sem hier van Fonk Magazine!
Hi Sem
Jullie zijn 6 (!) keer genomineerd voor een Webby Award, gefeliciteerd daarmee! Hoe hebben jullie dit gevierd met het team?
Dank! we zijn ontzettend blij om wederom zo herkend te worden door de Webby’s, in onze ogen ook wel de Oscar van het internet en hebben dit met het hele bedrijf en veel Champagne gevierd.
Dat is mooi om te horen! Zijn de koffers naar New York al ingepakt?
We hebben al 2 keer fysiek de prijzen op mogen halen in New York en zijn ook dit jaar aan het kijken of dat lukt.
Een reisje naar The Big Apple kan nooit kwaad haha
Waar we overigens ook heel blij mee zijn is dat we dit jaar de people choice award hebben gewonnen voor Klabu, een project dat ons aan het hart gaat en daarom pro bono hebben opgepakt. Door het winnen van deze prijs krijgt Klabu internationale erkenning en dat is erg mooi en bijzonder.
Wat maakt het werken voor dit initiatief zo bijzonder?
Klabu helpt vluchtelingen en asielzoekers middels de kracht van sport. Dit doen ze door unieke sportclubs te realiseren binnen vluchtelingenkampen. Iedere sportclub heeft zijn eigen Klabu sportwear die te koop is via het platform en hun fysieke winkel. Met deze opbrengsten kunnen weer nieuwe initiatieven worden geïniteerd. Op deze manier supporten we samen de unbeatable spirit van Klabu middels de kracht sport.
Dat lijkt mij een uniek project om voor te werken! Wat is het geheim achter jullie gelikte designs?
Build in Amsterdam is opgericht vanuit de behoefte om design en development voor elkaar te laten werken. De samenwerking tussen ons in-house strategie, design en development team zorgt voor een process waarin alles bij elkaar opteld en we volledig controle kunnen houden over het resultaat. Daarnaast beseffen we ons dagelijks dat het altijd beter kan. Dit gegeven motiveert ons om altijd door te blijven gaan. Waar andere stoppen gaan wij door.
Hoe zorgen jullie ervoor dat BiA ook echt elke dag beter is?
Met ons team hebben we een cultuur weten te creëren waarin verantwoordelijkheid, ondernemerschap en ambitie hoog in het vaandel staat. Daarnaast hebben we een veilige plek gecreeërd waar mensen kunnen leren maar ook hun fouten durven te delen met de rest van het team, zodat iedereen hiervan kan leren. Tevens zorgen we ervoor dat er een juiste balans is tussen hard werken en ontspannen.
Work hard, play hard! Aan welke activiteiten om te relaxen moet ik dan denken?
Om mensen te helpen met hun focus en mindset zowel tijdens als buiten het werk, hebben we sinds een paar jaar een vitality coach bij ons werken die onze mensen hierbij kan ondersteunen. Elke dag wordt er een warme vegatarische lunch gekookt zodat de voeding op werk gezond is. Ook heeft iedereen een sportabbonement, hebben we een eigen voetbal team en komt er iemand 1x per week na werk yoga les geven. 1 keer per jaar gaan we een weekend surfen met het hele team en uiteraard ontbreekt de vrijdag middag borrel niet die vaak genoeg tot de late uurtjes door kan gaan.
Haha dat geloof ik best. Wat vind jij het leukste onderdeel van je werk?
Ik vind het fantastisch om met een boutique approach de service en kwaliteit te kunnen faciliteren aan klanten die op champions league niveau opereren. Het mogen werken voor deze merken waar ik persoonlijk heel veel affiniteit mee heb en hen de tools kan geven om hun business beter te laten renderen geeft ontzettend veel voldoening.
Daarnaast vind ik het fantastisch om van heel dichtbij onderdeel te mogen zijn van de ontwikkeling, groei en prestaties van onze mensen. Ga nu lunchen, eet je mee? Praat een stuk makkelijker :)
Ja prima, alvast de vraag om tijdens je lunch over na te denken: Waar moeten merken absoluut op letten bij het bouwen van hun digitale identiteit?
Een goeie merkidentiteit is altijd gebaseerd op een juiste strategie. Bij BiA gebruiken we deze strategie als rationale voor alles wat we ontwerpen of bouwen. Op deze manier kunnen we snel de juiste beslissingen maken en wegblijven van subjectiviteit. Verder proberen we altijd iets te maken dat tijdloos en uniek is en de juiste balans vindt tussen consistentie en verrassing.
Duidelijk! Zijn er op dit moment nog technologieën waarmee jullie experimenteren?
Experiment en innovatie zijn een belangrijk onderdeel van ons proces en output. Op dit moment zijn we uiteraard volop bezig met AI. Op het gebied van E-commerce speelt er altijd heel veel. Om onze klanten optimaal te servicen is het erg belangrijk de laatste ontwikkelingen hierin bij te houden en toe te passen. Op dit moment zijn er veel interessante ontwikkelingen mbt content beheer en cms integraties waardoor het beheer van platformen van onze klanten makkelijker wordt. Denk hierbij aan live previews en tekst genereren door het gebruik van AI. Daarnaast is het mogelijk om websites te laten werken als een mobiele app wat betekent dat het offline werkt en dan ook notificaties kan geven. Kan hier nog uren over praten maar als je het niet erg vindt ga ik nu even werken.
Ik hoor er later graag meer over ! Bedankt voor je tijd en antwoorden, Tim!
Perfect, tot snel.