CEO VW: ‘Tegen 2020 zijn al onze auto’s rijdende smartphones’

15-09-2015 (18:32) - Appen met

7.26 uur - Binnen de Volkswagen Group heerst een gevoel dat er een nieuw tijdperk op het punt staat aan te breken. Aan de vooravond van de 66ste International Motor Show (IAA) in Frankfurt legt de CEO van Volkswagen, Martin Winterkorn, uit waarom.

‘We zitten middenin het proces om Europa’s grootste autofabrikant opnieuw uit te vinden, door een nieuwe technologische, economische en structurele basis te leggen’, zegt Winterkorn. De voorzitter van de Group kondigt in het verlengde van die constatering twintig elektrische en plug-in hybride auto’s tot 2020 aan, uiteenlopend van compacte auto’s tot aan de volgende generatie Phaeton en Audi A8: ‘We kunnen geen duidelijker commitment op het gebied van elektromobiliteit afgeven dan dit. Onze Group heeft nu al het grootste park aan ‘verbonden’ auto’s. Tegen 2020 hebben we al onze auto’s omgevormd tot rijdende smartphones.’

Winterkorn vervolgt: ‘In een tijd van belangrijke sociale en technologische ontwikkelingen verwachten consumenten nieuwe antwoorden, oplossingen en richtlijnen van ons.’ Volkswagen gaat deze uitdagingen aan, onder andere op het gebied van elektromobiliteit, en laat daar op de aanstaande IAA voorbeelden van zien', laat Winterkorn weten.  Digitalisering – het tweede grote toekomstpotentieel – maakt volgens hem al langere tijd deel uit van Volkswagen’s DNA: ‘Connectiviteit en geavanceerde entertainment hebben hun weg al gevonden binnen onze merken en klassen. Onze Group heeft nu al de grootste ‘verbonden’ vloot op de weg.’


In het verwezenlijken van deze  doelstelling maakt de groep tevens de weg vrij voor één van de nieuwste  technologieën van deze tijd: autonoom rijden. ‘Audi en Volkswagen zorgen ervoor dat onze klanten deze technologie zo snel mogelijk kunnen gebruiken: op snelwegen, in langzaam rijdend verkeer en bij het zoeken naar een parkeerplek. Winterkorn voegt daaraan toe dat compleet nieuwe, digitale bedieningsconcepten, zoals bediening via gebaren, voor Volkswagen geen science fiction zijn, maar ‘op korte termijn realiteit worden in onze auto’s. Technologisch leiderschap wordt niet langer enkel weergegeven in pk’s en koppel. We stuwen onze precisie, value en de kwaliteit van onze auto’s mee het nieuwe, digitale tijdperk in.’