Met kennis en creativiteit naar effectiviteit
18-03-2015 (13:55) - Appen met
Aflevering vijf uit de serie van Barometers waarin fonkonline de New Kids on the Block-kandidaten zich (verder) voorstellen in opmaat naar de halve finales eind deze maand. Dit keer is Arthur Herpel, Strategy & UM Studios Partner, aan het woord. ‘UM Studios is in Nederland het enige creatieve bureau dat volledig geïntegreerd is binnen een mediabureau.’
Wat maakt jullie de perfecte deelnemer en misschien winnaar van New Kids on the Block?
‘UM Studios is in Nederland het enige creatieve bureau dat volledig geïntegreerd is binnen een mediabureau. Hierdoor is UM Studios in staat om concepten te ontwikkelen en te realiseren waarbij de kennis van touchpoints, merken, media en doelgroepen gecombineerd wordt met creative brainpower. Onze USP is de combinatie van kennis en creativiteit om te komen tot effectiviteit. Leuk werkt namelijk niet (altijd). We hebben Fox & Blowfish gecreëerd om dit verhaal neer te zetten.’
‘Ondanks dat UM Studios slechts 12 maanden geleden haar deuren opende, zijn er al concepten ontwikkeld en gerealiseerd voor onder meer Fanta, Coca-Cola, Bart Smit, Microsoft, ECCO, Jack Daniels, ECCO, Fernandes, South African Toerism, Dr. Oetker en de Staatsloterij.’
Werken jullie voor een bepaald type klant, of een zo breed mogelijk pakket aan verschillende soorten opdrachtgevers?
‘UM Studios werkt in principe voor de klanten van UM, maar we hebben in 2014 ook al onze ‘eigen’ klanten verworven. En daar gaat het niet bij blijven.’
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘Enorm. Er ontstaan steeds meer sterke bureaus die hybride denken en vanuit data, media, technologie en creativiteit opereren. Adverteerders staan in meerdere mate open voor bureaus die vanuit deze gedachte communicatie-oplossingen aandragen. De alleenheerschappij van ‘het reclamebureau’ dat alles voor de adverteerder doet, is volgens ons al een tijdje voorbij. Maar je vraag nogmaals te hebben gelezen, bedoel je volgens mij de concurrentie in deze competitie… En dan is het antwoord: het zijn ongetwijfeld ook terechte kandidaten.’
Wat moet je als (relatief) jong bureau absoluut doen, wil je succes boeken?
‘In de executie het waarmaken. Alles daarvoor is een ‘means to an end’.’
En wat is een absolute no-go?
‘Zeggen dat je iets nooit gaat doen. Keep testing, trying, developing, learning and improving.’
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘Lang vergaderen zonder concreet doel als uitkomst na te streven.’
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Accent, Spin of Effie?
‘De Effie. Effect is waar klanten ons voor betalen. Een Leeuw of Lamp zou een mooie bevestiging zijn van onze creative power.’
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort zien?
‘Een nieuw online content-format voor één van de grootste merken ter wereld, waarbij het merk een duidelijke rol inneemt en de verschuiving van adverteerder naar publisher zal maken. Daarnaast zijn we bezig met een kinderboek ontwikkeld door de creatieve sector, powered by een andere mooie klant.’