Whatsappen met Klaas Weima

06-10-2021 (10:00) - Appen met

Bij het Amsterdamse bureau Energize lopen de (nieuwe) opdrachtgevers volgens de berichten de deur plat. Toch vindt CEO Klaas Weima ook nog tijd voor zijn fameuze CMOtalks en een boek dat binnenkort ook in andere Europese landen te lezen zal zijn. Hoe doet hij 't?, vroegen we ons op de redactie van FONK af. Hoog tijd voor een whatsapp gesprek waaruit al snel blijkt dat er nog veel meer op stapel staat.  'En we gaan iets heel tofs doen samen met de VIA en Nyenrode. Maar daarover later meer.'
 
 
                                                                                         Whatsapp status: Navigating the world
 
 
Hey Klaas, hoe is ‘t?
Hi Nicolette, leuk van je te horen! Alles weer goed. En fijn dat we weer kunnen appen
 
Ja, haha, dit format was Corona-proef avant la lettre….
Zeker. Fonk is on top of trends voordat ze ontstaan.

Check die houden we erin! Maar jij bent ook lekker bezig. Vertel...
Waar zou ik beginnen. Er gebeurt zo veel in een week. Het lijkt wel alsof de business ontploft is. We draaien het beste jaar sinds de start van Energize. 
 
Zo zijn druk met de komende kerstcampagne voor PLUS en de grote, jaarlijkse lampionnencampagne voor KWF "Nederland Geeft Licht".
 
Daarnaast hebben we maar liefst 8 nieuwe klanten mogen verwelkomen, waaronder Charlie Temple, Glaspoort (KPN), Adobe, Petplan Nederland en Joods Nationaal Fonds. Daar zijn we ook lekker voor aan de slag met diverse merkactivaties.
 
De energie zit er dus goed in, met name dat we weer op volle bezetting op kantoor aan het werk zijn.


Da’s goed nieuws! En ook fijn waarschijnlijk dat jullie weer op kantoor aan het werk zijn. Dat is toch efficiënter als het werk over je schoenen klotst

Absoluut. Voor het creatieve denkproces is het echt fijner om fysiek bij elkaar te zijn. Alhoewel we nog voor veel klanten via Teams en Zoom presenteren.


Duidelijk! En naast dit alles heb je ook nog je podcast CMOtalk.

Ja, dat klopt. Wat ruim zes jaar begonnen is als een sideproject is inmiddels uitgegroeid tot de meest kwalitatieve marketingcommunity en best beluisterde marketingpodcast van Nederland. We hebben het daarom in een apart bedrijf ondergebracht.

De marketingpodcast groeit als een malle. Met 75 interviews is CMOtalk goed voor ruim 44 uur non-stop luisterplezier. Ik vind het super om te horen dat veel bureaus, marketeers maar ook studenten inspiratie uit de interviews halen.

Afgelopen zomer zijn we - samen met de Brit Adam Fields - gestart met een Engelse podcast, CMOtalk.global. Daar hebben we nu bijna het eerste seizoen voor rond met 's werelds beste marketeers. Denk aan CMOs van Unilever, Deutsche Telecom, Domino's, Just Eat en L'Oréal.

Op dit moment zijn we ook lekker bezig met de voorbereiding voor ons jaarlijkse flagship event. Het CMOtalk/Dinner waar we 70 topmarketeers voor uitnodigen.


Cool! Wat is je van met name het afgelopen jaar het meest bijgebleven als grootste gemene deler van de interviews?

Dat de impact van covid-19 door veel CMOs juist werd aangegrepen om de klant meer centraal te stellen, vol in te zetten op digitaliseren en met vernieuwende proposities te komen. Dat is de business.

Maar de menselijke gemene deler is dat veel CMOs een kernkwaliteit delen. En dat is nieuwsgierigheid.


Dat klinkt logisch. Misschien ook nog een keer een boek over maken? Boeken maken tenslotte ook weer een comeback

Eens! Overigens staan veel quotes van CMOtalk met QR-links naar de podcast in mijn boek Aandachtsmarketing. We zijn ook bezig om het boek in diverse grote Europese landen gepubliceerd te krijgen. Zo hebben we nog duizend ideeën. Zo zijn we bezig om een exclusieve CMOtalk-experience naar Cannes te plannen. En we gaan iets heel tofs doen samen met de VIA en Nyenrode. Maar daarover later meer 


FONK blijft je graag volgen en misschien tijdens Cannes 2022 weer even appen? Stuur je de vakpers ook een invite voor het CMO dinner?

Het CMO dinner is helaas alleen voor CMOs en partners… Maar zal de vakpers zeker niet vergeten voor al het moois wat nog op de rol staat. En ja, goed plan om in Cannes te appen of nog beter een mooi glas rosé te drinken. Kijk er nu al naar uit ;)


Aaiiii da’s nou jammer! Maar gordijnen begrijp het wel, je wil geen pottenkijkers. Dus ja, ik reken op een goedmakertje in Cannes!

Absoluut. De borrel is on me!


Check. Voor nu dan maar: dank voor je tijd en veel succes de komende tijd! Keep in touch

Dank je wel Nicolette, jij ook met je mooie blad en alle plannen. Heel leuk om zo weer even bij te appen! Tot snel
Dank en tot snel!