De Bijenkorf Beste Nederlandse Marketingbedrijf
01-04-2016 (14:02) - Awards
Met maar 450 marketeers was de tweede editie van de Dutch Marketing Awards een succes. Een samenwerking tussen NIMA, Adfo Groep en PIM ondersteund door MEC en Marketing Associatie Nederland.
De winnaars van de Dutch Marketing Awards 2016:
Dutch Marketing Launch: Vandebron
De lancering van het jaar inspireert met een onderscheidende introductie in de Nederlandse markt met aantoonbaar goede (begin-)resultaten. De finalisten voor een Dutch Marketing Award in de categorie Marketing Launch waren: Bux, Vandebron en Westwing. Winnaar werd energiebedrijf VandeBron. Uit het juryrapport: ‘Vandebron weet commercie en maatschappelijke relevantie heel goed te koppelen en doet dat ook op een logische manier. Het bedrijf zet een gebalanceerde marketingmix in: naam, site, belofte, dichtbij, tijdsgeest, kleinschalig, Hollands; mooi om te zien dat je al best groot kan worden met lokale relevantie.'
Dutch Marketing Next: Dopper
De Marketing Next Award wordt toegekend aan een organisatie, die in de afgelopen jaren, door de inzet van slimme marketing, heeft laten zien succes te kunnen kapitaliseren. Finalist waren Dopper, Travelbird en Hellofresh. Aanbieder van drinkflessen Dopper won de Award. De jury was zeer onder de indruk: ‘Er zijn veel waterflessen maar Dopper is de enige die er echt uitspringt. Een mooi voorbeeld hoe je een massaproduct kan worden zonder massamedia te gebruiken. Meer dan 1,3 miljoen flessen verkocht Dopper al en de hoofdrol die daarbij voor marketing was weggelegd is evident: ‘The bottle is the message’ en daarmee maakt Dopper duurzaamheid aantrekkelijk.'
Dutch Marketing Company: de Bijenkorf
Binnen de Marketing Company of the Year speelt marketing al jaren een duidelijke, leidende rol in het bepalen van visie, purpose, strategie en bedrijfsvoering. De winnaar in deze categorie werd de Bijenkorf, die het moest opnemen tegen finalisten Hunkemöller en IKEA. ‘De Bijenkorf is de keizerin van de retail, die het als eerste oude ‘brick retailer’ aandurfde om scherpe keuzes te maken’, zo oordeelde de jury. ‘Het geloof in de toekomst van online leidde tot het besluit een flink aantal winkels te sluiten, te stoppen met de Drie Dwaze Dagen en folders. Wat daarvoor in de plaats kwam, waren experience, service, een multichannelbenadering en verdieping van de klantrelatie.’
Dutch Internal Branding Company: Coolblue
De Internal Branding Company of the Year Award wordt toegekend aan de organisatie die het merk van binnenuit tot leven te brengen en weet te borgen in de organisatie in brede zin. Het merk en de positionering zijn verankerd in het DNA van de organisatie. Genomineerde finalisten waren Coolblue, Jumbo Supermarkten en – opvallend - Korps Mariniers. De jury was er eerlijk over: winnaar Coolblue bleek een fantastische case en de resultaten zijn er simpelweg indrukwekkend. ‘Coolblue scoorde op alle criteria en in het bijzonder op resultaten, de inzet en rol van internal branding als drijvende kracht achter de resultaten, organisatiebrede verankering, authenticiteit, creativiteit, vernieuwing en consistentie.’
Dutch Marketing Thesis: Mark van Zuijlen (Tilburg)
De zes beste marketing studenten van de universiteiten Amsterdam, Groningen, Maastricht, Rotterdam en Tilburg gingen de strijd met elkaar aan. Mark van Zuijlen (Tilburg), overtuigde de jury net iets meer dan de studenten van de andere universiteiten, met zijn scriptie ‘Evaluating Mobile Display Advertising Effectiveness. Empirical evidence of banners’ offline and online sales effects’. Hij onderzocht of mobiele banners effect hebben op verkopen, niet alleen op mobiele telefoons zelf, maar ook in de offline, klassieke brick-and-mortar stores.
Dutch Marketing Talent: Daan Koek (PostNL)
Daan Koek (PostNL) is tijdens de Dutch Marketing Awards door de jury uitgeroepen tot Dutch Marketing Talent 2016. Daan onderscheidde zich door een zeer sterke case in een sector waar marketing nog niet de positie heeft zoals in veel andere sectoren. Hij lanceerde in 2015 het PostNL Food network, dat bestaat uit een koelbox en nieuw logistiek netwerk. Ondere andere PLUS en Mathijs Maaltijdbox zijn klant van dit netwerk. Food is nu een strategisch groeidomein binnen PostNL. Naast Mark behoorden Judith Franse (Center Parcs) en Mart Postma (Heineken/Amstel) tot de finalisten.
Dutch Marketeer of the Year: Henk Jan Beltman (Tony's Chocolonely)
De jury van Marketeer of the Year heeft besloten de prijs van dit jaar toe te kennen aan de marketeer die creativiteit en idealisme koppelt aan succesvol ondernemerschap: Henk Jan Beltman, Tony’s Chocolonely, is Marketeer of the Year 2016. Ondernemer, én marketeer met een missie. Bij Tony’s Chocolonely zijn organisatie en merk volledig één. Met de maatschappelijke missie, de doorvertaling naar de organisatie, het merk- en marketingdenken als bewijs. Het merk is razendsnel gegroeid en zeker niet door de goedkoopste in de markt te zijn. Henk Jan heeft duidelijk laten zien dat er nog ruimte is (in een overvolle categorie) voor idealisme en kopersbewustzijn. Matthijs Moeken, voorheen directeur marketing Jumbo en Robert Bernink, algemeen directeur Q Music, volgen op respectievelijk plek 2 en 3. Moeken bracht als marketingdirecteur Jumbo Supermarkten in twee jaar tijd van lokale, functionele speler naar een landelijk bekend merk. Een indrukwekkende exercitie. Bernink verwierf knap een tweede plek in een competitieve radiomarkt, en wist tussentijds een nieuwe richting in te slaan met zijn merk. De redactie van Tijdschrift voor Marketing maakte op de DMA ook bekend wie zij vindt behoren tot de Top 100 Beste Marketeers.