Drie genomineerden strijden om Issue Award 2017
18-01-2017 (12:17) - Awards
De drie genomineerden voor de Issue Award 2017 bekend. Het issue ‘Kwaliteit van ouderenzorg’ (op de kaart gezet door journalist Hugo Borst en Carin Gaemers), het Oekraïne-referendum (GeenPeil) en de campagne voor de afschaffing van het ‘Ik-kies-bewust’-vinkje (de Consumentenbond) zijn genomineerd om de jaarlijkse communicatieprijs in de wacht te slepen.
Volgens de vakjury werden deze drie issues het afgelopen jaar het meest succesvol geagendeerd bij de samenleving en de politiek. De jury prijst de genomineerden voor de effectieve wijze waarop zij het afgelopen jaar in staat zijn geweest de maatschappelijke issues op de kaart te zetten.
De Issue Award wordt dit jaar voor de achtste keer uitgereikt. De jury, onder leiding van politiek journalist Frits Wester, maakt de winnaar van de prijs tijdens het Issuecongres op 23 januari bekend. De prijs is een initiatief van communicatieadviesbureau De Issuemakers, dat op deze wijze het succesvol agenderen van maatschappelijke onderwerpen zichtbaar wil maken én belonen.
De afgelopen jaren ging de Issue Award onder meer naar Young & United (FNV) voor de afschaffing van het minimum jeugdloon (2016), naar Boyan Slat voor zijn duurzaamheidsinitiatief The Ocean Cleanup (2015), naar Stichting Wakker Dier voor de ‘plofkipcampagne’ (2013) en naar Youp van ’t Hek voor zijn campagne tegen klantonvriendelijke helpdesks (2011). De winnaar ontvangt een symbolische prijs en krijgt de mogelijkheid om het issue extra te profileren.