Dutch Design blijft ‘hot’ in Europa
27-05-2014 (08:09) - Awards
De uitreiking van de European Design Awards 2014 was een succes voor Dutch design. Met vijf gouden, twaalf zilveren en vijftien bronzen bokalen ontvingen Nederlandse ontwerpers voor het tweede achtereenvolgende jaar de meeste prijzen in totaal, op enige afstand gevolgd door Duitsland en Oostenrijk. De prijzen werden dit weekend uitgereikt in Keulen.
Silo en Momkai, die met respectievelijk vijf en zes nominaties in de zaal zaten, grossierden in prijzen: Silo won goud voor het ontwerp van het boek ‘Innovating Justice’, en was daarnaast succesvol met hun logo (zilver) en huisstijl (brons) voor de Dutch Creative Council, en met een bronzen award voor de campagne van VROAAM! Carrièredag voor creatieven. Goud was er ook voor Lava, Kummer & Herrman, Oak & Morrow, en The Stone Twins.
Momkai ontving voor De Correspondent zilver voor de infographics, en drie maal brons: voor het logo, de illustraties voor de huisstijl en bij de redactionele inhoud. De Correspondent won bovendien de Jury Prize, die wordt toegekend aan het ontwerp dat de kracht en toegevoegde waarde van design het beste duidelijk maakt aan een zo breed mogelijk publiek. De website zelf kwam niet verder dan een nominatie.
De Best of Show ging naar het Noorse bureau Anti voor hun Bergen International Festival Identity. R2 uit Portugal werd European Design Agency of the Year. In totaal kende de jury 31 gouden, 46 zilveren en 78 bronzen prijzen toe in 35 categoriën, van brand design tot corporate design, van boek- tot tijdschriftontwerp, van illustratie tot animatie, van webdesign tot verpakkingsontwerp en meer.
De European Design Awards zijn een samenwerking tussen 15 Europese designmagazines, waaronder Vormberichten. De uitreiking vond plaats op 24 mei in Keulen, aansluitend op de European Design Conference.