Efteling meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland
De Efteling is uitgeroepen tot het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland van 2023. Vorig jaar was het attractiepark derde bij het grootste onafhankelijke onderzoek naar klantvriendelijkheid van Nederland en het jaar daarvoor, in coronajaar 2021, eindigde de Efteling op plaats 70. Dit jaar staat DSW Zorgverzekeraar op plaats 2 en Rituals, winnaar in 2022 en 2021, op 3. KiKa behaalde de eerste plaats als klantvriendelijkste goede doel, op de voet gevolgd door CliniClowns.
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is een doorlopend, onafhankelijk onderzoek onder Nederlandse consumenten dat al sinds 2007 wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau MarketResponse. Organisaties kunnen zich niet zelf aanmelden of hun klanten laten stemmen. Bij deze 16e editie in 2023 heeft MarketResponse in totaal 89.930 klantbeoordelingen verzameld van 352 landelijk werkende bedrijven, verdeeld in tien branches.
De top-10 van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2023
1 Efteling 8,27
2 DSW Zorgverzekeraar 8,26
3 Rituals 8,20
4 Picnic 8,19
5 Toyota 8,18
6 zooplus 8,11
7 Van der Valk 8,10
8 bol.com 8,10
9 Holland & Barrett 8,09
10 Welkoop 8,04
‘Medewerkers zijn essentieel’
“Het is ontzettend bijzonder en waardevol om zo’n mooie erkenning te krijgen”, zegt Nicole Scheffers, directeur Park & Resorts van de Efteling. Zij ziet de titel vooral als kroon op het harde werk van alle medewerkers. “Die zetten zich dagelijks in om onze gasten een betoverende dag te bezorgen. Gastgerichtheid is voor de Efteling cruciaal en daarbij kijken we naar het totaalplaatje van product, thema, medewerker en organisatie. Alle facetten moeten kloppen. Onze medewerkers hebben daarin echt een essentieel aandeel.”
De winnaar en de tien branchewinnaars zijn donderdag 11 mei 2023 in Utrecht bekendgemaakt tijdens de inspiratiesessie ‘HX = EX + CX. Dé formule voor de klantvriendelijkste bedrijven van Nederland’ van MarketResponse en Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO). Dit evenement stond ook in teken van de essentiële rol van medewerkers bij klantvriendelijkheid.
Scores stijgen én kruipen naar elkaar toe
De gemiddelde scores in het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland gaan nog steeds omhoog, constateert Gerrit Piksen, Expert Customer Experience bij MarketResponse en projectmanager van het grootste onafhankelijke onderzoek naar klantvriendelijkheid. “In vijf jaar tijd is de lat om in de top 75 te komen bijna een half punt hoger komen te liggen. In 2018 was een gemiddelde van 7,25 voldoende voor een plek in de top 75, nu is dat een 7,70. Vorig jaar scoorde alleen de top-7 een 8 of hoger, dit jaar scoren de eerste 15 boven de 8. Tegelijk liggen de onderlinge scores steeds dichter bij elkaar.”