Fabrique, Q42 winnen Gold European Design Award voor Rijksmuseum app
04-06-2018 (10:14) - Awards
De collectie dicht bij het grote publiek brengen, dat is het belangrijkste doel van Rijksmuseum met de vernieuwde app. Ontwerpbureau Fabrique en technisch bureau Q42 ontwikkelden samen met het Rijksmuseum een app waarmee je de wereldberoemde collectie nu altijd en overal bij de hand hebt. In de trein, thuis op de bank én in het museum zelf.
Het beeld centraal
Fabrique en Q42 ontwikkelden eerder al de website van het Rijksmuseum. Een revolutionair ontwerp. Met het gebruik van groot beeld en het online beschikbaar stellen van de hele collectie zette rijksmuseum.nl een nieuwe standaard voor museumsites en webdesign. Net als op de website staat in de nieuwe app het beeld centraal. Eenheid en eenvoud vormden van begin af aan het uitgangspunt. De collectie ontdekken, tickets kopen, je weg vinden en een tour volgen, kan nu met één app.
Multimediatour
De nieuwe multimediatour in de app sluit nauw aan op de wayfinding. Je kunt zelf het museum ontdekken met veertien tours waaronder vier thema-tours: Hoogtepunten, Rembrandt, Gebouw of Koloniaal Verleden. Dankzij innovatieve beacon-technologie in het gebouw krijg je overal informatie op maat, of je nu een thema-tour volgt of zelf door een van de tien chronologische gebieden van het museum rondloopt.
De Rijksmuseum app is beschikbaar in de App Store (iOS) en Google Play (Android). In niet minder dan negen talen: van Nederlands tot Mandarijn Chinees.