
Iconisch BSUR Agency failliet
Het Amsterdamse BSUR Agency is failliet verklaard. Het bureau dat in 1993 een voorloper kende als Rijkenberg & Wijland, heeft zeer succesvolle periodes gekend. Toen in 1995 Be As You Are (BSUR) van start ging, gebeurde dat met het destijds aansprekende Filofax-account aan boord, dat mee was gekomen met Joost Perik en Hjarald Agnes (Orgasm). Het bureau haalde onder de commerciële leiding van co-founder Jan Rijkenberg diverse andere grote merken binnen, waaronder het MINI-account van BMW.
Onverenigbare disciplines onder een dak
Op het hoogtepunt had het bureau behalve een vestiging in Amsterdam, ook vestigingen in São Paulo en Shanghai, waarbij het de ambitie was wereldwijd en Europees opererende marketingorganisaties te bedienen. In 2020 bestond het bureau 25 jaar. Bij die gelegenheid zei Jan Rijkenberg in MarketingTribune: ‘We bouwden een bureau dat tot dan toe onverenigbare disciplines onder een dak bracht. ‘Concepting’ advisering, design én communicatie, en dan ook nog de uitrol. Een totaalaanpak die staat voor een merkbenadering vanuit managementperspectief, en dus ook voor een langdurige partnershiprelatie met onze klanten.’
Jan Rijkenberg over het faillissement: 'Corona hakte er bij ons hard in. We waren in een klap 80 procent van onze business kwijt. We hebben daar niet van kunnen herstellen. Ook in onze internationale kantoren konden we twee jaar niks doen en die hebben we moeten sluiten.'
Tussen hoop en vrees
De afgelopen drie jaar zijn niet makkelijk geweest, vertelt Rijkenberg. 'We leven al drie jaar tussen hoop en vrees en ondanks alle pogingen is het niet gelukt BSUR onafhankelijk te laten voortbestaan.'
'Wat mij betreft is de reclamewereld over de top heen', vervolgt Rijkenberg. 'Mijn boek Concepting heeft eraan bijgedragen dat we zijn getransformeerd naar een brand consultancy dat de laatste jaren vooral internationaal actief is geweest. De partijen die op dit moment interesse hebben in een doorstart, hebben dan ook met name voor die discipline belangstelling.'