
Natwerk kiest Dawn als nieuw reclamebureau
Na een oriëntatietraject onder leiding van pitchconsultant Peter van Leeuwen (van Leone BV) heeft creatief bureau Natwerk besloten om een extern reclamebureau in de arm te nemen. Op basis van een inspirerende chemistry meeting viel de keuze unaniem op Dawn. Een opvallende stap voor een bureau dat bekendstaat om z’n eigenzinnige campagnes, die vaak zelf onderwerp van gesprek worden. Maar volgens Natwerk is het juist nú tijd voor een frisse blik van buitenaf.
Volgens Natwerk is de samenwerking het logische vervolg op jaren van zelfpromotie. “We hebben veel zelf gedaan de afgelopen tijd: advertenties in het FD, radiospots op BNR, Bonne Suits-pakken voor onze klanten en leads, productontwikkeling (Farioli) – noem het maar op,” aldus partner Reinier Steures. “En dat werkte. We groeien. We krijgen op korte termijn veel aanvragen en nieuwe klanten door onze campagnes, maar we weten ook, net als de mensen van Dawn, dat effectieve merkbouw vraagt om lange termijn visie.”
Reinier vervolgt: “Natuurlijk heeft Natwerk, net als veel moderne merken tegenwoordig, veel inhouse creatieven en merkstrategen. De beste die er zijn zelfs. Maar juist die scherpte van buitenaf heeft ons weer op een andere manier naar onszelf laten kijken – en daarmee naar ons merk, onze campagnes en proposities. Een frisse blik van een reclamebureau kan echt het verschil maken. Ik kan het elk merk aanraden om met een bureau samen te werken.”
Ook over het selectieproces is hij duidelijk: “We hebben bewust gekozen voor een chemistry meeting in plaats van een klassieke pitch. Zo’n gesprek geeft je inzicht in elkaars manier van denken en samenwerken. Geen presentatie, maar echte interactie.”
Dawn is volgens Natwerk het perfecte bureau om het bureau zelf te verpakken. Natwerk combineert al jaren strategie met opvallende creatie, en juist die strategische verdieping en de frisse blik van Dawn maakt het een sterke match. "De perfecte combinatie dus."
ijs verkopen aan een ijscoman
“Reclame voor een reclamebureau maken is een beetje als ijs verkopen aan een ijscoman. Maar als het dan werkt, weet je zeker dat je iets goeds te pakken hebt”, zegt Jurian van der Hoeven, managing partner van Dawn.
De eerste printadvertentie verscheen 13 juni in het FD. ”Waar Natwerk in uitblinkt is het winnen van je aandacht. Dat vanuit onze strategische rigour en liefde voor taal uitvergroten was bijzonder leuk. Want als je in deze tijd mensen aan het lezen krijgt, heb je eigenlijk al gewonnen.” -
De samenwerking heeft één duidelijk doel: laten zien dat aandacht werkt. Zelfs als je al een reclamebureau bént. Naar aanleiding van de samenwerking is ook Dawn zich aan het voorbereiden op een uitgebreide marktconsultatie.