Nederlandse creatieve industrie naar Austin met ‘Europese’ visie op digitale transitie
Onder de vlag van CreativeNL zet kennis- en innovatienetwerk van de creatieve industrie, CLICKNL, tijdens SXSW 2025 in op ‘Immersive Experiences (IX) die sociale en economische impact maken én publieke waarden respecteren. Voor speciale netwerksessies trekt de strategische missie in Austin weer samen op met New Dutch Wave, die ook een eigen Flying Dutchmen Tour zal organiseren.
Immersive Experiences (IX) spelen een steeds belangrijkere rol in ons leven. Denk aan virtuele werelden, augmented reality, hologrammen, 360 graden beeld en geluid, chatbots, interacterende storytelling en games; al dan niet aangejaagd door AI. Wereldwijd wordt IX gezien als één van de drijfveren achter de derde grote digitale transitie (na de komst van het internet en sociale media), waarbij de echte en digitale wereld naadloos in elkaar overvloeien. Deze transitie zal een grote weerslag hebben op ons dagelijks leven, ons werken, gezondheid, leren, de omgang met elkaar en recreëren.
Jann de Waal, boegbeeld Topteam Creatieve Industrie: ‘We staan voor een volgende golf in de digitale transitie, waarin immersive toepassingen een prominente rol zullen spelen. Dat biedt kansen voor Nederland, die we met de internationale potentie van onze immersive experience producties moeten benutten.
In die ontwikkelingen is het enorm belangrijk om (het behoud van) publieke waarden – zoals toegang, privacy en inclusiviteit – voorop te stellen. Die combinatie van opschaling en impact staat centraal in de aanpak van de Topsector Creatieve Industrie.’
Thought leadership claimen
Bart Ahsmann, directeur CLICKNL: ‘Meer specifiek willen we – in lijn met ons CIIIC (Creative Industries Immersive Impact Coalition) programma, dat eerder dit jaar gehonoreerd is – thought leadership claimen ten aanzien van een verantwoorde inzet van IX en het bewustzijn vergroten over de mogelijke impact van IX; want er kan veel mee, zowel goed als kwaad.
Kortom, we zullen onze zintuigen openhouden voor maatschappelijke en economische waardevermeerdering, voor kansen én bedreigingen. Of zoals de titel van de missie luidt: ‘Immersive Dreams & Nightmares’.’
Ambitie
Maarten Schram voert namens CreativeNL de Nederlandse strategische beursdeelname van 7-15 maart 2025 in Austin, Texas, aan: ‘Onze drie doelstellingen zijn (1) het ‘etaleren’ van onze capaciteiten op het gebied van IX en onze Europese waarden, noem ik het maar even; (2) het leren van anderen, waar SXSW de aangewezen plek voor blijft, omdat alle voorlopers uit de internationale creatieve tech industrie er zullen zijn; en (3) het aangaan van duurzame samenwerkingen met vakgenoten/bedrijven en kennisinstellingen uit andere landen.
Daarnaast trekken we weer samen op met New Dutch Wave, voor verschillende netwerk- en inspiratiesessies.Anders dan vorige jaren zullen we geen eigen ‘huis’ hebben, de missie zal ook wat leaner zijn; dat vinden we gepaster gezien het huidige politieke klimaat. Dat doet geen afbreuk aan onze inhoudelijke ambitie en drive om langdurige samenwerking op te zoeken ten bate van de Nederlandse creatieve industrie, om uiteindelijk meer en sneller bij te kunnen dragen aan het oplossen van grote, internationale maatschappelijke vraagstukken.’
Danny Frietman van New Dutch Wave: ‘We zijn trots om, ondanks de onzekere tijden in Nederland en wereldwijd, komend jaar weer samen met CreativeNL naar SXSW in Austin te gaan. De Flying Dutchmen Tour zal uiteraard ook weer plaatsvinden. Deze missie biedt – juist in uitdagende omstandigheden – een unieke kans om de veerkracht van de Nederlandse creatieve industrie te laten zien.’