Nieuw bureau Film Inzicht verbindt publiek duurzaam met producties

Nieuw bureau Film Inzicht verbindt publiek duurzaam met producties

29-09-2025 (10:46) - Bureaus

Het aantal bezoekers van Nederlandse film en documentaire neemt al enige tijd af. Vier kopstukken van de mediabebedrijven MN Media en Triple P Entertainment starten daarom het nieuwe bureau Film Inzicht, het loket voor filmmakers, producenten en distributeurs die hun film, documentaire, serie of mixed media-project duurzaam willen verbinden met publiek.

Op de foto: oprichters van Film Inzicht v.l.n.r.  Stefan van Erp, Jeffrey de Graaff, Pauline Verhoeven en Ignas van Schaick. Credit: Heukers Media 

Om de bezoekersaantallen op te krikken moeten volgens de initiatiefnemers films en series moeten doelgericht worden verbonden met de mensen en communities die inhoudelijk betrokken zijn. Door binnen die groepen ambassadeurs te creëren, ontstaat niet alleen meer draagvlak, maar vinden ook nieuwe bezoekers de weg naar bioscopen en filmtheaters. Films en series hebben tenslotte pas echt impact wanneer zij het juiste publiek weten te bereiken.

"Met Film Inzicht wil ik makers van maatschappelijk relevante films helpen om echt aansluiting te vinden bij hun publiek. Door al vroeg helder te hebben voor wie de film bedoeld is en meteen de juiste mensen en organisaties te betrekken, ontstaat er betrokkenheid en enthousiasme ver vóór de release", aldus medeoprichter Jeffrey de Graaff.

Outreach en audience design

Film Inzicht biedt een antwoord door outreach en audience design centraal te stellen. Vooraf en in de ontwikkelfase van een filmprodcuctie wordt er strategisch nagedacht over doelgroepen, communities en partners die een film betekenis geven en actief worden betrokken bij de lancering en levenscyclus van het project. Daardoor worden films niet alleen zichtbaar, maar krijgen ook betekenis en verankering in de samenleving. 

Film Inzicht combineert audience design, creatieve marketing en doordachte outreach. Dat betekent: doelgroepsegmentatie op waarden en gedrag, stakeholder mapping, en crossmediale campagnes die film verbinden met boeken, podcasts, educatie en events. Door de nicheaanpak slim te koppelen aan mainstream marketing, PR en social media, wordt een film niet alleen gezien maar ook beleefd; als gesprekstarter, merk en beweging met blijvende impact.

Community-screenings en educatie

Het bureau zoekt gericht en intensief samenwerking met bedrijven, NGO’s, stichtingen, fondsen en netwerken om duurzame en solide betrokkenheid te creëren. Film Inzicht ontwikkelt daarvoor formats zoals community-screenings, educatieve pakketten, roadshows en partnerships die de levensduur en betekenis van een film vergroten. 

Naast outreach biedt Film Inzicht ook:
- Audience Design – het al in de ontwikkelfase in kaart brengen van de juiste publieksgroepen.
- Marketing & Publiciteit – creatieve campagnes die verder gaan dan publiciteit alleen.
- Educatie en onderwijsbenadering


Media

Marketing

Economisch