Pablo van den Berg start na afscheid Yune nieuw contentbureau
Pablo van den Berg start een nieuw hoofdstuk met TROJAN MONKEYS, een contentbureau dat generatieve AI omarmt om content 'sneller te laten vliegen'.
In 2006 startte Van den Berg samen met Robert Doggers contentbureau Yune, waar hij vorig jaar afscheid van nam.
De naam Trojan Monkeys is voortgekomen uit de missie van Van Den Berg om via technologie op een efficiënte, laagdrempelige en speelse manier content te produceren die impact maakt op verschillende plekken in de marketingfunnel. “Monkeys combineren snelheid, intelligentie en speelsheid”, aldus van den Berg. "Elk idee verdient een kans om te vliegen, en wij hebben het Trojan Plan om dat te realiseren”.
Een vliegende start met AI-technologie
Door een samenwerking met technologiepartners AIO en Ainigma, en met investeringen in beide, wil het Amsterdamse Trojan Monkeys een AI-gedreven workflow introduceren, met gespecialiseerde en geïntegreerde AI-agents, die de productie van content versnelt. Trojan Monkeys beweert hiermee de doorlooptijd van het ontwikkelproces significant te reduceren om enerzijds kostenefficiënt ‘hygiene’ content te produceren en anderzijds biedt deze workflow meer ruimte voor hun belofte om impactvolle content te laten vliegen. Hiervoor hebben zij een methode ontwikkeld die hen in staat stelt om vroeg in het proces te bepalen waar in het ecosysteem de meeste impact te behalen valt. Trojan Monkeys belooft de doorlooptijd van het ontwikkelproces significant te reduceren om uiteindelijk de traditionele ambacht van content maken de ruimte te geven. De AI-workflow brengt het bureau sneller aan de start van de uiteindelijke productie: “En daar staan we in veel gevallen net zoals vroeger gewoon op de set of in de studio”, aldus van den Berg.
Radicaal anders
Trojan Monkeys introduceert ook een eigendomsmodel. Dit model deelt eigendom en verantwoordelijkheid over een netwerk van partners, waarmee zij een nieuwe standaard willen zetten voor ondernemingsstructuur en de motivatie van talent. Daarnaast zet het nieuwe bureau in op een andere beloningsstructuur. "In een wereld die constant verandert, moeten onze bedrijfsstructuren net zo dynamisch zijn als de markt zelf," stelt van den Berg.