
The USP Company breidt uit met reclamebureau The USP Agency
The USP Company, het Amsterdamse bureau voor propositieontwikkeling en merkstrategie, lanceert een nieuw reclamebureau: The USP Agency. Daarmee breken de oprichters Willem van Harrewijen en Hans Middelhoek met hun eigen traditie. Want hoewel ze de afgelopen 15 jaar bewust géén campagnes maakten, gaan ze daar nu wél werk van maken.
80 tot 90% van de merken groeit ondanks de ambities van marketeers niet. En dat is precies de reden waarom Van Harrewijen en Middelhoek naast The USP Company een reclamebureau beginnen. De eerste klanten van The USP Agency zijn Evi van Lanschot, Eye Wish Opticiens en de Hartstichting. Voor deze merken heeft The USP Company eerder de merkstrategie en product discovery (propositieontwikkeling) gedaan.
Heldere positionering
Strateeg en directeur Hans Middelhoek legt de keuze om een reclamebureau te starten uit: "Wij geloven dat de helft van het succes van een goede reclamecampagne zit in het stuk ervoor. In een hele heldere positionering en met producten en diensten die die positionering waarmaken. Maar dat zien we nauwelijks gebeuren."
“We missen in het huidige marketinglandschap de liefde voor het product. Voor de basis, dus eigenlijk", zegt Creatief directeur Willem van Harrewijen. "Het gevolg is een tsunami aan ‘vignet films’, commercials die vaak best mooi gemaakt zijn en een emotie raken, maar met welk doel? Ik zie veel uitwisselbaar behang. Digitale ruis. Storytelling zonder story. Geen wonder dat de effectiviteit van marketing ter discussie staat. Het onderscheidende vermogen mist, precies dat waar wij wél in geloven en altijd naar op zoek gaan.”
Scherpe strategie
Hans Middelhoek was jarenlang voorzitter van de EFFIE jury, de prijs voor effectieve marketing. Daar heeft hij al van alles voorbij zien komen. “De campagnes die echt effect sorteren, hebben één ding gemeen: ze zijn gebouwd op een scherpe strategie. Succes begint met een deepdive in het merk, de behoeften van de klant en met onderscheidende proposities.”
Collega Van Harrewijen: “Merken die een nieuw reclamebureau zoeken moeten zichzelf de vraag stellen: gaat een volgende campagne ons wel die groei brengen? Of is er meer aan de hand? Na 15 jaar merkstrategie en product discovery weten wij het antwoord wel. Er is vaak meer aan de hand. Dit reclamebureau begint niet zomaar aan een nieuwe campagne. The USP Agency begint pas als de merk- en marketing strategie staat. The USP Company creëert deze basis.
Strategie, propositie en creatie onder een dak
Samen combineren de bureaus strategie, propositie en creatie onder één dak. Middelhoek: "Dat is geen luxe, maar noodzaak. Te vaak gaat er kostbare tijd verloren als een strategie over de schutting wordt gegooid naar het reclamebureau. Dan gaat alles opnieuw. Met ons nieuwe reclamebureau voorkom je die valse start. We gaan samen met onze klanten voor lange termijn succes. Samen een case bouwen.”
Van Harrewijen vult aan: "Om daarin te slagen ontwikkelt ons nieuwe reclamebureau voor elk merk een Creative Platform. Dat is het centrale idee waarop je jarenlang kan bouwen, over alle kanalen heen. Zo maken we ruimte voor creativiteit én zorgen we voor samenhang. Dit is ons antwoord op een andere ontwikkeling in het vak, het korte termijn denken en de toenemende versnippering."