WPP past forecast mediabestedingen naar beneden aan

WPP past forecast mediabestedingen naar beneden aan

17-07-2025 (11:13) - Bureaus

Op basis van trends, gesprekken en de (nog niet) gepubliceerde resultaten van het eerste halfjaar vanuit verschillende brancheorganisaties heeft WPP Media gemeend zijn forecast van de mediabestedingen licht naar beneden aan te passen.

Met name de analoge spotbestedingen in het eerste halfjaar bij video en audio zijn lager dan verwacht. Ook OOH (zowel analoog als digitaal) groeit minder hard ten opzichte van vorige jaren en onze forecast. Binnen video ziet WPP Media wel een forse groei in CTV-spends; echter, de grootste absolute groei wordt gerealiseerd door social media, die vooral wordt gedreven door social commerce en social video.

Dalend consumentenvertrouwen

Oorzaken zijn te vinden in het dalende consumentenvertrouwen, lagere inflatiepercentages, onzekerheid in verband met lokale en geopolitieke spanningen en de focus op de kortere termijn (commerce- en conversiegedreven). Dit terwijl de economische groei stagneert. Voor dit najaar is de forecast wel positiever bijgesteld. Opvallend is dat de digitale groei in audio in het eerste halfjaar is gestagneerd door een daling in het tweede kwartaal. Dit is wel ten opzichte van een enorm goed tweede kwartaal in 2024. Bij audio is wel een enorme uplift te zien in groei van de podcastbestedingen. Ook ziet WPP Media een lichte daling in de groei van retail media, die er nog niet volledig in slaagt non-endemic adverteerders aan zich te binden.

Overall daalt de forecast door deze ontwikkeling van 4 tot 7% naar 3,5 tot 6,5%. De balans tussen analoge spends en digitale spends is schever dan verwacht. Exclusief retail media gaat op basis van de verwachting van WPP in 2025 26% van de bestedingen naar analoog en 74% naar digitaal.

 

Noodzaak goedkeuring ACM met betrekking tot de DPG-RTL-acquisitie

Ontwikkelingen in bestedingen en kijktijd binnen analoge televisie geven de noodzaak aan voor lokale partijen om in digitale video te investeren. Het is duidelijk dat het analoge businessmodel voor televisie nu structureel onder druk komt te staan. Wat dat betreft staat WPP Media positief ten opzichte van de door ACM goedgekeurde DPG-RTL-acquisitie. De nieuwe eigenaar van RTL, DPG Media, heeft aangegeven in digitale video (lees: Videoland) te willen investeren en synergetisch voordeel te willen halen uit hun Benelux-investeringen. Dit is van belang om de transitie van de afhankelijkheid van een analoog tv-businessmodel om te bouwen naar een succesvol businessmodel in een digitale omgeving. Ook is dit noodzakelijk om binnen het digitale tv-speelveld (streamingpartijen) een sterk lokaal blok te bouwen, daar waar de dominantie van internationale partijen toeneemt.


 


Media

Marketing

Economisch