Artis en Natwerk zetten nachtelijke duisternis in het zonnetje

Artis en Natwerk zetten nachtelijke duisternis in het zonnetje

11-11-2025 (11:44) - Campagnes

Terwijl steden worden verlicht met feestelijke lampjes, blijft het in Artis pikkedonker zodat dieren hun natuurlijke ritme kunnen volgen. Om het belang van duisternis in het zonnetje te zetten opent de dierentuin 's nachts en wordt de campagne 'Donker in Artis' gelanceerd, in samenwerking met Natwerk.

Artis is onlangs uitgeropen tot de allereerste Urban Night Sky Place van Nederland en Europa, een erkenning van DarkSky International voor plekken die de nachtelijke omgeving en het natuurlijke donker beschermen door lichtvervuiling te verminderen.

Zwarte vlek

Zodra de zon ondergaat, hult Artis zich in duisternis. Midden in de hoofdstad ontstaat zo een unieke oase van rust, waar mens en dier hun natuurlijke ritme kunnen volgen. Van bovenaf gezien is het park een zwarte vlek in een zee van stadslicht, een zeldzaam fenomeen in een van de meest lichtvervuilde landen van Europa.

Met de nieuwe campagne willen Artis en Natwerk bezoekers geruststellen dat donker niet iets is om te vrezen, maar om te bewonderen. "In Artis is het donker geen beperking, maar een nieuwe manier van kijken", vertelt Ezgi Söylemez, Brandmanager van Artis-Park. "Je hoort meer, ziet anders, en ervaart de natuur op een nieuwe manier. Het is verwondering in zijn puurste vorm."

Ogen van nachtdieren

De campagne vangt dat gevoel van verwondering als je het donkere park instapt. In de uitingen lichten de ogen op van nachtdieren uit het park en van mensen die zich erover verwonderen. De nachtelijke stilte versterkt de zintuiglijke ervaring: je hoort, ruikt en voelt meer dan ooit.

Natwerk werkte voor de productie samen met Thijs Mosterman. Hij krijtte en fotografeerde meer dan 250 frames met de hand om het spel van donker tot leven te brengen. "Het donker voelbaar maken, zonder dat je iets ziet – dat was de uitdaging", aldus Lique Geraedts, creatief bij Natwerk. "Door te werken met krijt en echte texturen krijgt het beeld iets menselijks. We combineerden mensenogen met kleurrijke dierenogen, waardoor er iets ontstaat dat mysterieus is en tegelijk verwondering oproept."

Brede uitrol

De campagne bestaat uit twee films, een vanuit het perspectief van een gezin en een van een vriendengroep. De campagne is te zien op (D)OOH, online en in lokale media. Op artis.nl/donker is het hele avondprogramma te vinden. 

Bekijk de video over de vriendengroep: