
Spicy oma van Centraal Beheer en TBWA stoomt mensen klaar voor pensioen
Centraal Beheer zet op ludieke wijze haar nieuwe dienst ProefPensioen in het zonnetje. Geen stoffige financiële informatie, maar een oma die zich schrap zet voor het maken van spicy content. De campagne is het tweede wapenfeit van TBWA\NEBOKO voor de verzekeringsmaatschappij uit Apeldoorn.
Uit nieuw onderzoek in opdracht van Centraal Beheer blijkt dat één op de drie werkenden zich niet goed voorbereid voelt op zijn of haar pensioen. Bekende drempels om ermee aan de slag te gaan zijn te weinig kennis van de mogelijkheden, niet goed weten wat het oplevert en niet weten waar te beginnen. En dat terwijl mensen met de nieuwe pensioenwet écht meer eigen verantwoordelijkheid dragen voor hun inkomen later.
ProefPensioen
"Vanuit dit inzicht zijn we met ons creatieve bureau TBWA\NEBOKO gaan bedenken wat we kunnen doen om Nederlanders wel die eerste stap te laten zetten", aldus Ilse Kaljee, marketingcommunicatie lead bij Centraal Beheer. Zo ontstond ProefPensioen, waarmee haar klanten op een laagdrempelige manier iets opzij kunnen zetten voor later, zonder verplichtingen.
Ook krijgen klanten zo inzicht in hun persoonlijke situatie en hun opties. Na een half jaar bepalen klanten of en hoe ze verder willen met hun pensioenopbouw. Maar hoe krijg je zo'n saai onderwerp over de bühne? Darre van Dijk, Chief Creative Officer van TBWA\NEBOKO, legt uit: "We hebben nagedacht hoe we op een onconventionele manier de aandacht voor dit onderwerp konden trekken. De kracht van communicatie van Centraal Beheer zit in humor: de Even Apeldoorn bellen-campagne is daar het bekendste voorbeeld van. Ook hier kiezen we voor een uitvergrote, grappige situatie om een boodschap over te brengen."
Niet saai, maar spicy
In de online video zien we dan ook een pensionado die met spicy content wat extra geld in het laatje wil brengen. Maar met ProefPensioen van Centraal beheer is zo'n side hustle helemaal niet nodig, is de gedachte achter de campagne.
Over de campagne-opzet zegt Kaljee: "Open praten over je financiën is niet gangbaar. En over je pensioen praten al helemaal niet. Naast de online video die op YouTube, Amazon Prime en social media te zien is, stimuleren we het gesprek door ervaringsverhalen te delen: van de actrice in de video tot bekende en onbekende Nederlanders die ook niet klaar zijn voor later. In een mix van owned, earned en paid media maken we Nederland bewust dat het tijd is om na te denken over hun financiele toekomst. En vooral: om er mee aan de slag te gaan!"
Bekijk de online video hier: