
Bavaria brengt relativerende carnavalsboodschap: 'maak je niet druk'
Op 26 februari start voor velen het mooiste feest van het jaar. Voor Bavaria traditiegetrouw het moment voor een spraakmakende campagne. Dit jaar introduceert de Brabantse bierbrouwer een nieuwe hit, ingegeven door de drukte diew op steden in Brabant en Limburg afkomt.
Want het valt niet te ontkennen: carnaval is kei-populair. Maar die groeiende populariteit brengt ook een uitdaging met zich mee. Voor Bavaria en creatief bureau Fama Volat het inzicht om dit jaar iets mee te doen. Bavaria is daarom een bijzondere samenwerking aangegaan. Lamme Frans en Bavaria roepen met hun carnavalskraker ‘Maak je niet druk’ op tot een flinke dosis relativering. De boodschap? Geniet volop, ook als het volle bak is.
Carnavalskraker
De relativerende boodschap van Bavaria en Lamme Frans wordt breed verspreid in carnavalvierend Nederland via onder andere abri’s, social media, online video, Omroep Brabant, retail media, addressable TV, DOOH en Spotify Ads. Daarnaast opende Bavaria op 24 februari Café d’n Volle Bak—de allerkleinste kroeg van Nederland. Op slechts één vierkante meter konden bezoekers ervaren hoe het is om een biertje te bestellen tussen muziek, confetti en slingers.
De campagne boekt succes: Maak je niet druk heeft na anderhalve week al bijna 500.000 streams verzameld op YouTube en Spotify en staat op #5 in de iTunes 100 voor Nederland. Daarnaast stromen video’s binnen van feestvierders die losgaan op het nummer, draaiorgels die de melodie oppikken en geslaagde optredens van Lamme Frans.
Dennis van de Sande, Senior Brand Marketeer Royal Swinkels en vanuit Bavaria betrokken bij de campagne: “Net als festivals en andere grote feesten heeft carnaval te maken met een groeiende populariteit. De drukte ten spijt, willen carnavalsvierders uit Brabant en Limburg volop genieten van hun jaarlijkse hoogtepunt. Terwijl gemeenten passende maatregelen nemen en ook carnavalsverenigingen met initiatieven komen om bijvoorbeeld andere pleinen te betrekken bij het carnavalsfeest, doen wij een beroep op het relativeringsvermogen van de feestvierders. Maak je niet druk en geniet samen vooral van het mooiste feest van het jaar.”
Joris Raaijmakers, Creative Director bij Fama Volat: “Al acht jaar werken we met Bavaria samen om carnaval ieder jaar een stukje mooier, beter en fijner te maken. Na succesvolle meer activistische campagnes zoals #carnavalvrij en kroonprins Klaas Dijkhoff, hebben we dit jaar gekozen voor een typisch carnavaleske manier om een onderwerp vast te pakken wat veel carnavalsvierders uit het zuiden bezighoudt. De reacties en het succes van ‘Maak je niet druk’ bewijzen dat we wederom de juiste snaar hebben weten te raken bij carnavalvierend Nederland.”
Remake
De nieuwe carnavalshit van Lamme Frans is een remake van Conny Vink’s ‘Maak je niet dik (dun is de mode)’ uit 1970. De bijna 80-jarige Vink schittert als barvrouw in de bijbehorende videoclip. Samen laten ze zien hoe je ondanks de drukte nog steeds kunt genieten van carnaval. Want carnaval is bij uitstek het moment om je een aantal dagen niet druk te maken.
Credits
Klant: Royal Swinkels
Creatief bureau: Fama Volat
Mediabureau: Zigt
Productiemaatschappij: Hotel Rio en Bandit Amsterdam
Music licensing & clearing : Major Fifth
PR-campagne: Ovide Agency
Activatie: Lisa Hevel (project management) & Roxxi (productie)