
Eneco schijnt licht op duurzame energiekeuzes
De energietransitie brengt steeds meer keuzes en complexiteit met zich mee, waardoor consumenten en bedrijven soms door de bomen het bos niet meer zien. Dit leidt ertoe dat velen aarzelen om duurzame stappen te zetten. Met de campagne 'Eneco Verlicht', ontwikkeld samen met Publicis Groupe, laat Eneco zien welke betaalbare mogelijkheden er wél zijn om energieverbruik te verduurzamen.
Eneco blijft met deze aangescherpte merkpositionering volop koersen op het doel om in 2035 klimaatneutraal te zijn, voor zowel eigen energieverbruik, als dat van klanten. In lijn met deze ambitie wil het bedrijf consumenten en bedrijven helpen de energiewereld beter te begrijpen. Door complexe informatie toegankelijk te maken, wordt duidelijk welke duurzame keuzes mogelijk zijn, passend bij ieders specifieke situatie.
Strategie en creatieve invulling
Publicis Groupe, sinds 2022 het lead agency van Eneco, stond aan de basis van deze strategische en creatieve transformatie. De uitdaging? Hoe zorg je ervoor dat mensen begrijpen wat hun keuzes zijn in de energiewereld en dat zij grip hebben op hun eigen mogelijkheden?
"Het antwoord lag voor onze voeten. Eneco brengt energie, maar door meer kennis en inzichten te bieden en antwoord te geven op vragen van mensen breng je ook verlichting als in opluchting. Het is een campagne die vertrekt vanuit herkenbare menselijke situaties én vraagstukken", vertelt Sander Bergmeijer, senior copywriter bij Publicis Groupe. “Door weg te blijven van windmolens en zonnepanelen, maar dicht bij de mensen te blijven bieden we een verhelderende kijk op energie."
Selina Thurer, lid van de Raad van Bestuur van Eneco benadrukt het belang van deze aanpak: "Een belangrijke stap naar een klimaatneutrale toekomst is het verminderen en verduurzamen van ons energieverbruik. Met de nieuwe campagne Eneco verlicht willen we mensen inspireren na te denken over de eigen mogelijkheden; van het aanpassen van energieverbruiksmomenten tot het investeren in bijvoorbeeld een warmtepomp. Zo kunnen consumenten en bedrijven de juiste keuzes maken voor hun eigen situatie én de energietransitie."
Multichannel aanpak
In nauwe samenwerking tussen Publicis Groupe en Eneco is gewerkt aan de merkpositionering, strategie, creatie en uitrol van de communicatiemiddelen voor de campagne. Het mediaplan is in samenwerking met Mindshare opgesteld. De komende tijd is de campagne onder meer terug te zien op online kanalen, televisie, bioscoop, digital out-of-home en in branded content samenwerkingen.