GAMMA spoort je aan om eindelijk die klusjes af te vinken

GAMMA spoort je aan om eindelijk die klusjes af te vinken

24-01-2025 (14:09) - Campagnes

Iedereen heeft er wel een paar… klusjes die maar blijven liggen. Die ene loszittende plint, de lekkende kraan of het lampje dat eigenlijk al weken vervangen moet worden. Het gemiddelde Nederlandse huishouden telt vijf van zulke klusjes. Maar niet langer, als het aan GAMMA ligt. Met de GAMMA Vink maar af weken inspireert en activeert de bouwmarkt Nederland om eindelijk die klusjeslijst af te vinken.

De promo (Vink maar af weken) werd in 2023 ontwikkeld door Persuade en Giesbers. Dit jaar is het idee doorontwikkeld en qua campagne uitgebreid door creatief bureau NEEW, in samenwerking met Toko the Agency, Team 5PM en House of Sports, combineert humor, herkenning en wetenschappelijke inzichten om uitstelgedrag aan te pakken.

“Uitstelgedrag is iets waar iedereen wel eens last van heeft,” zegt Timon Zijderlaan, Lead Creative bij NEEW. “Er zijn verschillende oorzaken voor; faalangst, een gebrek aan directe beloning, vrees voor onverwachte problemen of simpelweg andere prioriteiten; voor iedereen geldt weer iets anders. Er is echter één ding waar we wel allemaal vroeg of laat mee te maken krijgen door het steeds maar uitstellen van die klusjes: het gevoel dat die klusjes je blijven achtervolgen, en dat je ze niet uit je hoofd krijgt. Dáár hebben we in deze campagne mee gespeeld.”

De cross mediale campagne confronteert onze klusjes-uitstellers met hun eigen uitstelgedrag, met een grote knipoog natuurlijk. “Voor ieder kanaal hebben we gezocht naar een unieke eigen manier om de boodschap relevant en geloofwaardig over te brengen,” legt Laurens Miedema, Manager Marketing en Communicatie bij GAMMA, uit. “De kracht van deze campagne zit in de balans tussen humor, herkenbaarheid en concrete oplossingen. Dit is niet alleen entertainen; we willen mensen écht helpen in beweging te komen.”

Dat heeft geresulteerd in een verrassende en vermakelijke campagne. Naast filmcontent waarin we nogal over de top zien hoe klusjes de hoofdpersonen achtervolgen, duiken klusjes ook op in de content van nietsvermoedende Tiktok creators en zorgen de onafgemaakte klussen ervoor dat Kjeld Nuis zijn nieuwe PR niet weet te realiseren. De social content in samenwerking met neurowetenschapper Boris Konrad gaat dieper in op waar uitstelgedrag vandaan komt. Uiteraard komt de campagne ook terug in papieren en digitale folders, point of sale materialen in de winkels en social/display ad campagne.

Tijdens de Vink maar af weken biedt GAMMA niet alleen inspiratie, maar ook praktische tools. Denk aan how-to video’s, kant-en-klare afvinklijstjes en aantrekkelijke kortingen op klusbenodigdheden. Alles om van uitstelgedrag naar actie over te gaan.

De campagne is vanaf deze week live en zal Nederland tot het eind van de Vink maar af weken blijven achtervolgen.