Landelijke mediacampagne ‘Wat kan jij doen voor het klimaat’ van start
De landelijke mediacampagne ‘Wat kan jij doen voor het klimaat’ is van start. Een roep om je niet alleen zorgen te maken over het klimaat, maar ook in actie te komen. Door heel Nederland hangt een selectie van vijf posters van de succesvolle ontwerpwedstrijd Posters for the Planet, waarvoor maar liefst 1462 inzendingen binnenkwamen.
WatKanJijDoenVoorHetKlimaat.nl
Initiatiefnemer van deze campagne is de Turing Foundation. Uit onderzoek dat het fonds liet doen, blijkt dat veel Nederlanders bezorgd zijn over klimaatverandering, maar vaak niet weten welke gedragsaanpassingen de meeste impact hebben. Wel willen, niet weten wat te doen. De campagne ‘Wat kan jij doen voor het klimaat’ wil deze kloof overbruggen door krachtige visuele communicatie in heel Nederland.
“Bij de Turing Foundation zijn we sterk gemotiveerd om verschil te maken. Niets doen is geen optie,” aldus Lian Heinhuis, directeur Klimaat bij de Turing Foundation. “Met deze creatieve campagne willen we Nederlanders oproepen om nu in actie te komen tegen klimaatverandering. Om grootser te gaan nadenken.”
Posters for the Planet: creativiteit voor gedragsverandering
Onderdeel van de campagne ‘Wat kan jij doen voor het klimaat’ was de wedstrijd Posters for the Planet. Ontwerpers, kunstenaars en andere creatieve geesten werden uitgedaagd om met originele ideeën te komen. Dit resulteerde in inspirerende posters die mensen aanzetten tot verandering. De meest krachtige ontwerpen zijn nu te zien op straat.
Urgentie en actie
De Turing Foundation, al twee decennia actief voor een betere wereld, organiseerde de wedstrijd om het maatschappelijke debat over klimaatverandering aan te jagen. Tegelijkertijd ondersteunde de stichting een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam naar klimaatvriendelijke gedragsverandering. Uit dat onderzoek bleek dat Nederlanders zich voornamelijk richten op hun rol als consument – zoals biologisch eten of water besparen – terwijl acties als actief burgerschap vaak effectiever zijn.