LifeHunters en Uitgeverij Zwijsen testen de kracht van Groep 3

LifeHunters en Uitgeverij Zwijsen testen de kracht van Groep 3

05-11-2024 (09:38) - Campagnes

LifeHunters ontwikkelt in opdracht van Uitgeverij Zwijsen een bijzondere campagne voor Veilig leren lezen. In de campagne wordt door middel van een experiment de kracht van Groep 3 onderzocht. Staan kinderen in Groep 3 voor elkaar klaar? Een Tilburgse bassischoolklas laat het zien. 

De campagne is het vervolg op de campagne met Juf Lieneke, genomineerd voor een SAN Accent award, waarin de Groep 3-leerkracht in het zonnetje werd gezet. De emotionele film werd toen groots gedeeld door nationale media en bekende schrijvers als Jochem Myjer, Saskia Noort, Marjon Pauw en onderwijsinfluencer Meester Jesper.

Leren als één hechte groep

“Dit was wel even spannend. Als leerkracht in groep 3 is een van je belangrijkste taken het bouwen van een hechte klas,” aldus juf Jill. Ze vervolgt: “Ik ben megatrots dat het me gelukt is: de kinderen staan echt voor elkaar klaar. Dit is dan ook waarom ik zo in de kracht van de groep geloof. Iedereen kan meedoen en kinderen trekken zich aan elkaar op. Zo haalt ieder kind het beste uit zichzelf én zijn klasgenootjes!”

Veilig leren lezen

De film werd ontwikkeld door Uitgeverij Zwijsen. In 2024 kwam de uitgeverij met de nieuwe editie van Nederlands populairste leesmethode Veilig leren lezen: de Zoem-versie. Centraal in deze nieuwe editie staat groepsleren, waarbij de hele klas samenwerkt om te leren lezen. Zo heeft ieder kind zijn eigen inbreng om opdrachten te maken en zoeken ze samen de verdieping in de oefenteksten.

“De uitslag van het experiment is wel echt het resultaat waar we op hoopten,” zegt Denise Bruens, fondsmarketeer bij Zwijsen. “Uit onderzoek blijkt dat de methode werkt. We hebben het uitgebreid getest, ook op scholen. Met toevoegingen zoals de Club van Zoem maken we van alle kinderen één hechte leergemeenschap. Zo kan iedereen leren lezen, ook kinderen die het moeilijk vinden. Maar helpen klasgenootjes elkaar? Zeker, zo blijkt!”

De campagne wordt massaal verspreid via Instagram, Facebook, Whatsapp en alle owned kanalen van Zwijsen.