Marktplaats normaliseert tweedehands speelgoed met speciaal voorleesboek
In aanloop naar de feestdagen kopen veel (groot)ouders nieuw speelgoed voor hun (klein)kinderen, terwijl kinderen vaak net zo blij zijn met tweedehands speelgoed. Daarom voert Marktplaats voor het derde jaar op rij campagne voor tweedehands speelgoed met een nieuwe commercial en het voorleesboek De Kraam van Billy.
Na twee succesvolle campagnes kiest het platform dit jaar voor een andere benadering: geen speelgoedboek vol cadeaus, maar een voorleesboek met een boodschap. Voorlezen is een speciaal moment tussen (groot)ouder en kind en biedt vaak een subtiele les. Zo wil Marktplaats een belangrijke boodschap op een speelse manier overbrengen.
Dit keer draait Marktplaats de rollen om: niet de kinderen, maar de (groot)ouders hebben iets te leren. Het verhaal wordt verteld door de ogen van een kind en laat zien hoe zij kijken naar tweedehands speelgoed, hopelijk met een aha-moment voor de voorlezer.
Lisa Maschhaupt
Het boek, De Kraam van Billy, is ontwikkeld in samenwerking met PR-bureau TEAM LEWIS. Voor het schrijven heeft Marktplaats samengewerkt met Lisa Maschhaupt, bekend van de kinderboekenserie Donnie. De boeken in deze serie bevatten een boodschap over actuele thema’s zoals diversiteit, inclusiviteit en ongelijkheid.
In het nieuwe boek staat niet Donnie, maar Billy centraal. Ze is jaloers op het speelgoed van haar vriendjes en begint een marktkraam om speelgoed te ruilen en verkopen, want het speelgoed van anderen is júist veel leuker. Het boek verkondigt zo dezelfde boodschap als de rest van de campagne: niets leukers dan speelgoed van een ander, dus geef speelgoed dat van een ander is geweest. Voor veel ouders is tweedehands speelgoed immers nog geen vanzelfsprekende keuze.
“Op deze manier kunnen ouders zich realiseren wat kinderen eigenlijk al lang weten: niets leuker dan speelgoed van een ander, dus geef vaker tweedehands speelgoed cadeau,” aldus Merel Dudok van Heel van TEAM LEWIS.
Opbrengsten naar goede doel
Het boek wordt uitgegeven in een beperkte oplage via de webshop van Donnie Stories, waarbij de opbrengsten naar de Donnie Foundation gaan. In de geest van Marktplaats en de campagne worden kinderen en hun (groot)ouders aangemoedigd het boek vooral door te geven. Op de eerste bladzijde is ruimte voor meerdere namen, en het boek sluit af met een oproep om het aan een ander cadeau te doen. Zo kan het verhaal vele (groot)ouders en kinderen bereiken en krijgt het boek meerdere levens, net als het speelgoed verhandeld op Marktplaats.