Movember vergroot bewustzijn mannengezondheid met PR-offensief
Nederlandse mannen leven gemiddeld drie jaar korter dan vrouwen, vaak door vermijdbare oorzaken. Ze praten minder over problemen en zoeken minder snel hulp bij gezondheidsklachten. Stichting Movember zet zich in om deze problemen bespreekbaar te maken. In samenwerking met PR-bureau Weber Shandwick heeft de stichting recent mooie resultaten geboekt.
'Veel Nederlanders kennen ons voornamelijk door onze iconische snorrenactie, maar zijn zich er minder van bewust dat wij als organisatie zoveel meer doen; zo zetten we wereldwijd allerlei initiatieven op om de mannengezondheid te verbeteren', vertelt Siseley Coates-Harman, Head of PR & Comms Europe bij Movember.
De afgelopen twee maanden werd een uitgebreid PR-programma uitgerold met een sterke focus op earned media, zowel landelijk als regionaal. Ambassadeurs zoals Donny Roelvink, ervaringsdeskundige, en Dr. Paul Kil, uroloog en medisch directeur van Andros Clinics, speelden een sleutelrol.
Ook op social media werd het programma versterkt door samenwerkingen met influencers, waaronder het social media-voetbalteam Creators FC en het duo Herre en Jesper, bekend als programmamakers en influencers.
Miljoenen bereik
De earned PR-aanpak leverde indrukwekkende resultaten op: 309 publicaties in de vorm van nieuwsartikelen, tv-uitzendingen, radio-items en interviews, met een totaal bereik van meer dan 324 miljoen. Dankzij de inzet van influencers werd bovendien het bewustzijn over mannengezondheid vergroot, vooral onder jongere generaties.