
Stichting Reclame Code start campagne tegen misleidende online reclame
De Stichting Reclame Code (SRC), bekend van de Reclame Code Commissie (RCC), start een nieuwe campagne om jongeren te helpen misleidende reclame op te sporen en elkaar te waarschuwen. Het symbool van deze campagne is de kogelvis, bekend om zijn vermogen zichzelf op te blazen bij gevaar. Deze emoji wordt gepromoot als comment en waarschuwingsteken bij misleidende advertenties van merken en influencers online.
De campagne is een vervolg op initiatieven zoals het Influencer Certificaat, dat al door meer dan 2.000 influencers die verantwoord reclame willen maken, is behaald. Nu wordt ook een breder publiek betrokken. Door comments met de kogelvis-emoji te plaatsen onder verdachte of ronduit misleidende reclames, kunnen jongeren anderen waarschuwen en via www.reclamecode.nl een signaal afgeven of een officiële klacht indienen
“Iedereen moet kunnen vertrouwen op eerlijke en duidelijk herkenbare reclame’, van zowel merken als influencers,” zegt Otto van der Harst, directeur van de SRC. “Veel professionele creators en influencers hebben grote stappen gezet en houden zich aan de regels, maar nog steeds komt het publiek ‘bad-actors’ tegen die het nog niet helemaal willen begrijpen en die het vertrouwen in reclame en creators ondermijnen. Met de kogelvis emoji willen we jongeren een simpel instrument geven om dat kenbaar te maken. En als ze officieel iets willen aankaarten kunnen ze natuurlijk ook een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.”
Uit recent Nielsen onderzoek blijkt dat 67% van Gen-Z vertrouwen heeft in influencer-reclame, maar slechts 25% weet hoe misleidende content kan worden gemeld.
De campagne gebruikt de kogelvis in emoji’s, hashtags, stickers en video's, en is zowel online als offline te zien. De Reclame Code Commissie heeft het daarnaast op haar website makkelijk gemaakt om een simpel signaal af te geven of om officiële klachten in te dienen via een online klachtenformulier.
Bekijk de social campagne hier en hier.
Risicosectoren
Reclames met claims zoals “snel rijk worden”, valse gezondheidsclaims of ongeautoriseerd gebruik van BN’ers komen nog vaak voor. Social media hebben de mogelijkheden vergroot om direct bij hen te klagen. Dat wil echter niet zeggen dat advertenties voor soms kwalijke en misleidende zaken niet opnieuw opduiken. De SRC benadrukt dat samenwerking met de platforms en toezichthouders belangrijk is, en dat al één klacht het verschil kan maken om zulke uitingen te laten beoordelen door de Reclame Code Commissie.
Steun vanuit de sector
De campagne kan ook rekenen op support van creators zoals Joost-SpeeltSpellen-Bouhof: ‘Creators weten dat er regels zijn en dat misleidende reclame door enkele kwaadwillenden, de hele community in een kwaad daglicht laten stellen. Ik geloof echt in de kracht van samenwerking en dat we dit met elkaar kunnen verbeteren, platforms, adverteerders, creators en de reclamecode.’
De campagne
Aan deze campagne werkten diverse mediaexploitanten en adviesbureaus uit de marketing-communicatiesector belangeloos mee.
Campagne-idee en executie: DDB Amsterdam
Productie: 180Made
Media-adviezen: Wavemaker/GroupM
PR-adviezen; Issuemakers
De campagne zal zichtbaar zijn via: Jean Mineur Mediavision, TikTok, Snap, JC Decaux, Global, Ocean Outdoor, Clear Channel, CS Digital Media, DPG, Talpa, Ster en Ad Alliance en een aantal creators.
Achtergrond
De Stichting Reclame Code is de facilitator van de Reclame Code Commissie en de Nederlandse Reclamecode. Al meer dan 60 jaar houdt zij de zelfregulering in de reclame toegankelijk en onafhankelijk. Uitspraken van de Reclame Code Commissie worden in 96% van de gevallen opgevolgd door adverteerders en media. De stichting behandelt gemiddeld zo’n 4500 klachten per jaar.