WOMEN Inc. en The Family Amsterdam doorbreken menstruatietaboe

WOMEN Inc. en The Family Amsterdam doorbreken menstruatietaboe

05-11-2024 (12:54) - Campagnes

Hoewel de helft van de bevolking menstrueert, heerst er nog steeds een taboe op. Zo voelt bijna de helft van de vrouwen zich vies als ze menstrueren, schaamt 9 van de 10 vrouwen zich als ze doorlekken en vindt een groot deel van de mannen en jongens dat menstruatie een privézaak voor meiden en vrouwen is. Om het taboe te doorbreken, geeft WOMEN Inc. een nieuwe draai aan de klassieker ‘Bloed, Zweet en Tranen’. De campagne komt uit de koker van The Family Amsterdam.

Voor velen lijkt het taboe op menstruatie misschien iets van vroeger. Toch blijkt uit de cijfers dat het nog springlevend is. 49% van de mensen vindt het ongemakkelijk om zichtbaar met een menstruatieproduct naar de wc te lopen. Dat het taboe bij jongeren niet minder lijkt te worden, blijkt uit het feit dat het percentage mensen dat zich schaamt bij het kopen van menstruatieproducten hoger is onder jongeren.

Impact op mentale en fysieke gezondheid

Emma Lok, directeur-bestuurder van WOMEN Inc.: “Doordat we weinig over menstruatie praten, hebben veel mensen geen idee wat ‘normaal’ is en met welke klachten je naar de dokter kan. Zolang we gesprekken over menstruatie, bijvoorbeeld op werk en op school, niet normaal en stereotype-vrij maken, zal menstruatie een taboe in onze samenleving blijven.”

Om hier aandacht voor te vragen, heeft Sophie Straat het nummer ‘Bloed, Zweet en Tranen’ opnieuw ingezongen. In de bijbehorende video komen verschillende kanten van het taboe aan bod. ''Voor sommige mensen is hun menstruatie bloed, zweet en tranen. En het taboe dat er nog altijd is op menstruatie helpt daar niet bij. Het zorgt voor schaamte en een gebrek aan kennis over iets dat heel gewoon is. Laten we samen menstruatie bespreekbaar maken!'', aldus Emma Lok.

De campagne

De video is onderdeel van de ‘Gewoongesteld’ campagne die The Family voor WOMEN Inc. ontwikkelde, het bureau dat eerder al de veel bekroonde campagne Mijn naam is Peter voor WOMEN Inc heeft bedacht. Het bureau doet meer om vrouwen in hun kracht te zetten, voegt Linda de Graaff toe: “Dit soort campagnes maken we natuurlijk graag. Maar we maken ons ook op andere manieren hard voor vrouwen en de positie van vrouwen, bijvoorbeeld door middel van mentoring en coaching.”

De video met Sophie Straat wordt 5 november gelanceerd. Op 19 november start WOMEN Inc. ook een campagne om geld in te zamelen voor het tegengaan van menstruatiearmoede. De opbrengst daarvan gaat naar het Armoedefonds en Dokters van de Wereld.

Credits

Klant: Women Inc: Iris Daleweij, Femke van Heun, Cecile Wansink, Marthe de Win
Campagne/concept: The Family Amsterdam
Productiemaatschappij: Vigics
Regie: Ruby Cruden
Muziek: Sophie Straat, Cris & Jef Music
Geluid: Most Amsterdam