Klarna blokkeert half miljoen kreditietaanvragen in half jaar tijd

Klarna blokkeert half miljoen kreditietaanvragen in half jaar tijd

06-03-2025 (10:00) - Economisch

Klarna neemt steeds strengere maatregelen om te voorkomen dat klanten die niet in aanmerking komen voor krediet, toch achteraf kunnen betalen. Sinds oktober vorig jaar heeft het bedrijf 467.000 pogingen tot ‘Buy Now, Pay Later’ (BNPL) van niet-gecontroleerde consumenten geblokkeerd. Dit komt neer op minder dan 5% van alle betalingspogingen in die periode. 

Om minderjarigen uit te sluiten van kredietproducten, heeft Klarna in april 2024 de voorwaarden aangescherpt. Klanten moeten bij een aankoop hun naam, adres en geboortedatum invoeren. Deze gegevens worden vervolgens gecontroleerd bij een kredietreferentiebureau. Als de gegevens kloppen en de klant ouder is dan 18, volgt een extra controle, inclusief een externe kredietcheck. Wanneer de gegevens niet overeenkomen, moet de klant een foto-identificatie scannen. Deze wordt vervolgens gevalideerd via een tweede externe database.

Sinds oktober heeft Klarna 570.000 klanten gevraagd om een ID-scan. Van hen konden 102.600 een geldige identificatie tonen en verdergaan met hun aanvraag. De overige 467.400 konden geen ID overleggen of dienden een ongeldig document in. Een groot deel van deze groep bestaat vermoedelijk uit minderjarigen die proberen toegang te krijgen tot krediet.

De BNPL-sector sprak zich in april vorig jaar al uit voor strengere maatregelen om minderjarigen te weren. Dit werd vastgelegd in een vrijwillige gedragscode. Onlangs onderstreepten de ministeries van Financiën, Economische Zaken en Justitie en Veiligheid in een brief aan de Tweede Kamer de geboekte vooruitgang en riepen ze aanbieders van BNPL op om nog verder te gaan.

'Hoewel we altijd maatregelen hebben genomen om de toegang tot onze kredietproducten te reguleren, is het terecht dat de ministeries oproepen tot strengere controles om te voorkomen dat minderjarigen deze regels omzeilen,' zegt Matthew Scott, General Manager van Klarna Nederland. 'Daarom hebben we snel onze robuuste leeftijdsverificatie aangescherpt, en deze resultaten laten zien dat die aanpak werkt.'

Meer maatregelen

Ook stuurt Klarna nu meer kosteloze herinneringen, wat heeft geleid tot 60% minder te late betalingen per aankoop. Daarnaast is Autopay geïntroduceerd voor het ‘Betaal in 30 dagen’-product, zodat betalingen automatisch worden voldaan en klanten niet onbedoeld te laat betalen. Ook is de betalingstermijn verlengd van 14 naar 30 dagen. Hierdoor hebben klanten een volledige inkomenscyclus tussen hun aankoop en betaling, wat hen meer ademruimte geeft.

Om ervoor te zorgen dat klanten goed begrijpen hoe de diensten werken, heeft Klarna een extra informatiescherm toegevoegd in het bestelproces. Dit scherm benadrukt de belangrijkste voorwaarden van het product. Ook heeft Klarna zich aangesloten bij de BNPL Gedragscode, waarin het bedrijf belooft nooit winst te maken op te late betalingen. Dit sluit aan bij de nieuwe EU-richtlijn voor consumentenkrediet, die in de Nederlandse wetgeving wordt opgenomen.

Verder is Klarna aangesloten bij het NVVK-schuldhulpconvenant en heeft het bedrijf een eigen traject opgezet om klanten met financiële problemen beter te ondersteunen. Tot slot zet Klarna zich in voor meer transparantie door gedetailleerde gegevens over terugbetalingen, wanbetalingen en klantprofielen te delen op de Wikipink-pagina. Dit helpt bij eerlijke en op feiten gebaseerde gesprekken over persoonlijke financiën.

Naar winkelstraat

Ondanks deze maatregelen wil Klarna haar achteraf-betalen dienst uitbreiden naar fysieke winkels. Dit roept zorgen op bij experts en kamerleden. Zij vrezen dat deze stap het voor jongeren makkelijker maakt om financiële problemen op te lopen. Of Klarna defintief de overstap maakt naar de winkelstraat, blijft nog onduidelijk.


Bureaus

Media

Marketing